Medewerkers bij ons houden

Medewerkers komen en medewerkers gaan. Dat is heel normaal. Toch wil Amerpoort graag dat medewerkers lang bij ons blijven werken. Het is fijn voor cliënten als zij medewerkers goed kennen. En ook samenwerken in een team gaat beter als medewerkers er langer werken. Dan leren ze elkaar en de organisatie goed kennen.

Amerpoort wil beter begrijpen waarom medewerkers toch bij Amerpoort weggaan. Daarom houden we enquêtes als mensen weggaan. Daar kunnen we van leren. Het helpt ons genoeg medewerkers bij ons te houden.

In 2021 zijn er meer nieuwe medewerkers bij Amerpoort komen werken dan dat er vertrokken. Het aantal uren dat zij werken, is ongeveer gelijk gebleven.

In- en uitstroom medewerkers (exclusief stagiairs)

in-en-uitsroom medewerkers.jpg

Uitstroom op dienstjaren

als % van de totale uitstroom

uitstroom-op-dienstjaren als perc.jpg

Gedaan

In de teamopgave van de personeelsafdeling komen de plannen samen om vermijdbare oorzaken voor vertrek van medewerkers op te lossen.
Zo zijn in september 2021 drie casemanagers van buiten Amerpoort gekomen die veel weten over verzuim. Zij helpen managers van Amerpoort om te zorgen dat zo min mogelijk medewerkers wegblijven van werk. Ze werken hierbij samen met de personeelsafdeling.

Er is ook een nieuw verzuimbeleid geschreven. Verder is er een Arbo-team. Arbo staat voor arbeidsomstandigheden. Dat wil zeggen: de manier waarop medewerkers hun werk kunnen doen. Het Arbo-team werkt met de managers aan:

  • Veilig en gezond werken
  • Vitaliteit en minder verzuim
  • Duurzame inzetbaarheid: de medewerkers kunnen lang prettig werken bij Amerpoort

Veel teams waren heel creatief en flexibel om de zorg tijdens corona goed door te laten gaan. Soms was dit heel lastig. Er is een speciale groep ‘taskforce personele inzet’ gekomen die samen met de teams op zoek blijft naar oplossingen.

In 2021 zijn 49 mensen gestart in een tijdelijke ‘coronabaan’. Voor deze extra medewerkers kreeg Amerpoort subsidie van de regering. Van de 49 zijn er nu 39 in vaste dienst gestart met een leerwerktraject bij Amerpoort. In het interview met Dennis en Andrea lees je daar meer over.

En we hebben in 2021 weer gekeken waarom en na hoeveel jaar medewerkers bij Amerpoort vertrekken. 98 van de 234 vertrekkende medewerkers hebben een enquête ingevuld. Zij gaven daarin aan waarom ze weggaan bij Amerpoort. De drie belangrijkste redenen:

  • inhoud van het werk: ze vinden het werk niet leuk of interessant
  • doorstroommogelijkheden: ze wilden naar een andere locatie of een andere functie maar dat ging niet
  • ontwikkelingsmogelijkheden: ze wilden meer leren maar dat lukte niet altijd

Sinds eind 2021 kunnen we per locatie of afdeling zien wat de redenen zijn voor vertrek. Dat geeft ons nog meer inzicht.

Geleerd

Amerpoort zet veel advertenties op internet om nieuwe medewerkers voor de locaties te krijgen. De locaties willen graag dat in de advertenties meer staat over de locatie en over de buurt. Zo hopen ze dat meer mensen uit de buurt op die locatie willen komen werken.

Bij de Royaards van den Hamkade is al een mooie video gemaakt. Het geeft een beeld hoe het is om daar te werken:

In plaats van anonieme enquêtes willen we gesprekken voeren met de mensen die vertrekken. Uit de enquêtes hebben we hebben geleerd dat de vertrekredenen door de jaren heen bijna niet veranderen. Het is lastig om hier iets in te veranderen. We weten ook dat er niet één oplossing is. Er zijn veel creatieve oplossingen nodig.

We blijven van elkaar leren om te kijken wat het beste werkt. En soms moeten we aan andere oplossingen denken dan alleen ‘voldoende mensen’ vinden. Het gaat er ook over hoe medewerkers een stabiel team vormen. We leerden dat we daarbij niet alleen moeten kijken naar het aantal vaste medewerkers in een team. We kijken ook naar verzuim en vertrek van medewerkers. En hoe we samenwerken met het netwerk om de cliënt heen.

Verder zagen we in 2021 dat medewerkers aandacht blijven geven aan hun loopbaan en hoe ze het liefste hun werk doen. Ondanks corona hadden meer medewerkers zich aangemeld voor loopbaanbegeleiding dan het jaar ervoor. We vinden dat mooi om te zien.

Gepland

We blijven kijken welke oplossingen bijdragen aan stabiele teams. Denk aan doorgroeimogelijkheden in het werk, heldere taken en kaders en door meer nabijheid van leidinggevenden. 2 keer per jaar maken we daar een rapport van. De beste oplossingen werken we goed uit.

We gaan ook weer een Medewerkers-Tevredenheids-Onderzoek (MTO) doen. Hier hopen we ook veel van te leren. Trainingen zijn ook belangrijk om medewerkers te houden. We vertellen meer hierover bij Beter worden in je vak. Verder blijven we aan mensen die weggaan vragen waarom dat is. Dit doen we met enquêtes, maar ook met gesprekken.

En we gaan in 2022 weer een nieuwe arbeidsmarktcampagne beginnen. Dat wil zeggen: reclame maken voor Amerpoort om nieuwe medewerkers te krijgen. In de campagne vertellen we meer over wat de locaties en doelgroepen bijzonder maakt.

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau