Interview: nieuwe medewerkers dankzij coronabanen

Vanwege corona had Amerpoort meer begeleiders nodig. Terwijl het extra moeilijk was om nieuwe medewerkers te krijgen. Er konden bijvoorbeeld geen open dagen gehouden worden. Gelukkig waren er speciale coronabanen. Zo kreeg Amerpoort er 38 begeleiders bij. Dennis Gorissen en Andrea van Diermen van de afdeling Personeelszaken vertellen.

“Door corona vielen veel begeleiders uit”, vertelt Dennis. “Ze werden ziek of ze moesten in quarantaine. En dat terwijl er meer cliënten op de groep zaten, omdat er geen dagbesteding was. Gelukkig kregen we toen steun van de overheid: er kwam extra geld om mensen aan te nemen. Daardoor hadden we extra handen voor de zorg. Dat zijn de coronabanen.”

“Vanaf het voorjaar van 2021 mochten we extra mensen op de groepen inzetten”, vertelt Andrea. “Daarvoor kregen we subsidie van de overheid. In de eerste ronde vanaf april zijn 20 mensen gestart in een coronabaan. In de tweede ronde vanaf september waren het nog eens 29 mensen. Vaak waren het zij-instromers: mensen die eerst iets anders deden, zoals werken in de horeca. Voorwaarde was dat de zij-instromers meededen aan een zorgklas. Ze volgden online lessen en cursussen en moesten 4 maanden minimaal 20 uur per week op een groep staan.”

“De coronabanen hadden twee voordelen”, vervolgt Dennis. “Allereerst konden de nieuwe medewerkers iets extra’s doen voor en met de cliënten, voor wie de coronatijd best moeilijk was. In de tweede plaats konden de nieuwe medewerkers rustig wennen en het vak leren. Ze kregen de tijd om uit te vinden of dit werk iets voor ze is. Voor de meesten was dat zo. Van 49 zij-instromers zijn er 38 gebleven. Ze willen erg echt voor gaan. Iemand heeft zelfs eerst haar zus en toen haar neef aangedragen, zij werken hier nu ook.”

De zij-instromers gingen vooral aan het werk in groepen voor mensen met moeilijk verstaanbaar gedrag of met een ernstige meervoudige beperking. Dat zijn groepen waar sowieso meer medewerkers nodig zijn. De vaste begeleiders zijn superblij met de extra handen. Ze zien dat de cliënten het fijn vinden dat er iemand is om iets extra’s mee te doen. Het geeft meer rust op de groep.

“Nu is er een derde ronde coronabanen gestart”, zegt Andrea. “Nog meer locaties hebben zich opgegeven en nog meer kandidaten hebben zich aangemeld. De coronabanen zijn dus een succes. En we hebben ervan geleerd dat het voor sommige mensen fijn is om wat langer te kunnen wennen op een groep. Daarom willen we nu gaan ‘inwerken op maat’. Daarbij kijken we wat mensen nodig hebben om hier aan de slag te gaan. En aan de slag te blijven.”

In dit interview vertelt ex-glazenwasser Tom over zijn corona baan bij Amerpoort (AmerZine 2021, nr.2)

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau