Alles draait om goede communicatie

Bij Amerpoort willen we dat iedereen de juiste informatie krijgt. En dat iedereen de informatie begrijpt. Dat geldt voor informatie over de dagelijkse zorg én voor de informatie van de organisatie. Alles draait om goede communicatie.

Gedaan

We hebben in 2021 een communicatieonderzoek gedaan. We hebben onderzocht hoe we communiceren met verschillende doelgroepen. In deze collage kun je dat zien:

Speerpunt- communicatie.jpg

Communiceren we over ingewikkelde onderwerpen, zoals bijvoorbeeld corona? Dan maken we vaak voorbeeldteksten. Managers kunnen die voorbeelden gebruiken. Als het nodig is, passen zij de teksten aan. Ook kiezen ze zelf de manier waarop ze de informatie sturen – per brief, per mail, of nog anders. Ze kijken daarbij goed naar wat past bij hun doelgroep.

Amerpoort communiceert ook als organisatie met medewerkers, cliënten, verwanten en vrijwilligers. Belangrijk daarbij is de maandelijkse Amerpoort Nieuwsbrief. Daarin staat het laatste nieuws. Vier keer per jaar delen we het online magazine AmerZine. Dit doen we ook via de nieuwsbrief.

Ervaringsdeskundigen zeiden dat cliënten met LVB graag hun eigen nieuws ontvangen. Daarom zijn we in 2021 begonnen met de Nieuwsbrief voor jou!. Daarin staan nieuws en leuke weetjes voor cliënten met LVB. EdLoket maakt de Nieuwsbrief voor jou! samen met de coaches medezeggenschap en de afdeling communicatie. In 2021 is de nieuwsbrief 4 keer uitgekomen.

Verder werken we steeds aan webpagina’s in begrijpelijke taal, met name bij de informatie voor cliënten.

Geleerd

Na het communicatieonderzoek hebben we opgeschreven wat we de komende jaren met communicatie gaan doen. Voor iedere doelgroep kan dat anders zijn. We letten daarbij ook goed op dingen die nieuw zijn in het beleid. En op de nieuwe mogelijkheden van het intranet en het nieuwe Elektronisch Cliëntendossier (ECD).

Amerpoort heeft in 2021 een nieuw ECD gekozen. Hierover hebben veel medewerkers, verwanten en cliënten meegepraat. Zo hebben we geleerd wat zij hierbij belangrijk vinden. Het nieuwe ECD helpt bij de communicatie in de driehoek. Medewerkers, cliënten en verwanten kunnen in het ECD alle belangrijke informatie vinden.

Het nieuwe ECD gaan we vanaf 2022 gebruiken. We hebben al kunnen zien wat we allemaal kunnen communiceren via dit nieuwe systeem. Het Klantbureau van Amerpoort en een aantal managers hebben uitgezocht welke verwanten het ECD mogen inzien.

Gepland

We hebben geleerd van het onderzoek. Die lessen nemen we mee in onze plannen voor communicatie. Ook kijken we speciaal naar arbeidsmarktcommunicatie en communicatie met verwanten.

In 2022 stapt Amerpoort over op een andere digitale werkomgeving. Ook wordt het intranet vernieuwd. Daarmee kunnen we nog beter zorgen dat iedereen de juiste informatie krijgt – niet te veel en niet te weinig. We zorgen ook dat de teams de informatie makkelijker kunnen vinden en deze praktisch kunnen gebruiken.

Lees hoe cliënten en verwanten meepraatten over de keuze voor een nieuw ECD (Amerzine 2021, nr.3).

 

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau