Interview: “Door teamreflectie hebben we elkaar leren kennen”

Eline Bedet is begeleider bij de Huizer-maatjes. De locatie is in 2021 gestart. Teamreflectie helpt de medewerkers om elkaar beter te leren kennen. “Door met elkaar te praten over wat goed gaat en wat beter kan, groeien we met elkaar”, vertelt Eline.

Huizer-maatjes is een ouderinitiatief. Dat wil zeggen dat ouders de locatie hebben opgericht. Op de locatie in Huizen wonen 18 mensen met een verstandelijke beperking. Amerpoort is gevraagd om de bewoners te begeleiden. Eline werkt er vanaf het begin. “Het is een mooie nieuwe locatie”, vertelt ze. “Alle bewoners hebben een eigen appartement. Beneden zijn 2 woonkamers met een schuifmuur ertussen. Met kerst maakten we er 1 grote kamer van. Het was heel gezellig.”

Een maand voordat de locatie openging, maakte het team kennis met elkaar. “Daarna hadden we het heel druk met alle nieuwe bewoners. Iedereen moest wennen. We waren allemaal superblij, maar hadden geen tijd om elkaar beter te leren kennen. Na een half jaar wilden we dat wel heel graag. Toen kwam een teamcoach ons training geven. Dat kon ondanks corona, omdat we zo’n grote huiskamer hebben.”

Eline en haar team leerden van de teamcoach met elkaar te reflecteren. Dat wil zeggen: met elkaar bespreken wat je goed vindt gaan en wat je lastig vindt. “Dat was echt nodig. Na dat eerste half jaar gingen we nadenken: doen we het wel goed? Waarom doet die persoon dat? Waarom doet de ander het juist niet? We waren het niet altijd met elkaar eens. Sommigen waren teleurgesteld. Daar moesten we over praten.”

De training gaf het team veel inzicht. “We gingen met elkaar in gesprek over wat we wilden met de locatie. Die visie hebben we opgeschreven. Daarin staat dat we elkaar met respect behandelen in het team. Hierdoor voelen we ons veilig, ook als we een fout maken. Veiligheid en vertrouwen zijn heel belangrijk in ons werk. Teamreflectie is daarbij nodig.”

Het team van Huizer-maatjes heeft nu bij ieder teamoverleg een moment teamreflectie. En ze reflecteren na iedere dienst. “Elke keer als we met elkaar hebben gewerkt, zitten we even samen. We bespreken niet alleen wat fout ging, maar ook wat goed ging. We willen elkaar waarderen om de goede dingen. Als we dat doen, komen we allemaal tot ons recht en voelen we ons prettig. Dan wordt een team echt een team.”

Het team heeft elkaar steeds beter leren kennen. Ze kunnen daardoor beter samenwerken en afspraken maken. “Ook de mensen die het eerst wat spannend vonden, vinden teamreflectie nu heel fijn. De training van de teamcoach heeft ons erg geholpen. Omdat we het met z’n allen hebben gedaan, hebben we er weer zin in met elkaar. We willen de teamreflectie dan ook zeker volhouden.”

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau