Medewerkers bij ons houden

Het is in de zorg niet makkelijk om goede medewerkers te vinden. Het is soms ook niet makkelijk om ze te houden. Amerpoort wil graag meer nieuwe medewerkers. En we willen dat medewerkers het fijn vinden om bij Amerpoort te blijven. Ook zou het fijn zijn als minder medewerkers ziek worden. We willen kijken hoe we dat kunnen realiseren. Zo zorgen we voor genoeg personeel.

Ons doel voor 2021 bestond uit 3 delen:

  • Deel 1: maak een plan om vermijdbare oorzaken voor vertrek van medewerkers op te lossen.
  • Deel 2: het aantal medewerkers dat binnen 3 jaar vertrekt bij Amerpoort daalt naar 45%.
  • Deel 3: het percentage vaste medewerkers dat wordt ingezet in teams stijgt.

Gedaan

In de teamopgave van de personeelsafdeling komen de plannen samen om vermijdbare oorzaken voor vertrek van medewerkers op te lossen. Daarmee is deel 1 van ons doel voor 2021 gehaald. We werken hard aan de uitvoering van dit plan.

Afgelopen jaar zijn er 3 casemanagers verzuim gekomen. Verzuim is als een medewerker wegblijft van werk, bijvoorbeeld door ziekte. De casemanagers helpen ons om te zorgen dat zo min mogelijk medewerkers wegblijven van werk. Er is ook een speciale groep ‘personele inzet’ die teams helpt bij welke oplossingen nu het beste werken zodat de zorg goed door kan blijven gaan. We hebben in 2021 ook weer gekeken waarom medewerkers bij Amerpoort vertrekken. 98 vertrekkende medewerkers hebben een enquête ingevuld. 

Het aantal medewerkers dat binnen 3 jaar vertrekt, deel 2 van ons doel, is niet gedaald. Net als vorig jaar vertrekt 53% van de medewerkers binnen 3 jaar. We hebben dit percentage niet met andere organisaties vergeleken. Het percentage vaste medewerkers dat in een team werkt, kunnen we helaas nog niet goed meten. Deel 3 van ons doel, dat gaat over stabiele teams, hebben we bijgesteld. We kijken niet alleen naar het aantal vaste medewerkers in een team. We kijken ook naar verzuim en vertrek van medewerkers.

Geleerd

Er zijn veel oplossingen en plannen om te zorgen dat er nieuwe medewerkers in dienst komen. En dat medewerkers bij ons blijven. We hebben geleerd dat we hier keuzes in moeten maken, zodat een plan goed werkt. We hebben geleerd dat het voor nieuwe medewerkers fijn is als in de advertenties meer staat over de locatie en doelgroep.

We zagen dat veel teams in de coronatijd creatief en flexibel waren om de zorg door te laten gaan, daar zijn we trots op! 

Uit de enquêtes met medewerkers die weggingen leerden we dat de vertrekredenen door de jaren heen bijna niet veranderen. Verder leerden we dat het niet handig is dat de enquêtes anoniem zijn. In plaats van enquêtes willen we gesprekken voeren met de mensen die vertrekken, zodat we nog beter begrijpen waarom ze weggaan.

Gepland

We blijven kijken welke oplossingen het beste werken voor de teams om vaste medewerkers te behouden. Daar gaan we keuzes in maken. Denk aan doorgroeimogelijkheden in het werk, heldere taken en kaders en door meer nabijheid van leidinggevenden. We verwachten ook veel te leren van het Medewerkers-Tevredenheids-Onderzoek. 

We blijven aan vertrekkende medewerkers vragen waarom ze bij Amerpoort weggaan; dit gaan we in gesprekken doen. Verder gaan we in 2022 opnieuw er hard aan werken om nieuwe medewerkers te krijgen. We gaan in advertenties vertellen wat de locaties en doelgroepen bijzonder maakt.

Lees meer over wat we doen om te zorgen dat medewerkers bij ons blijven

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau