Leren van incidenten

We werken op verschillende manieren aan veiligheid. Zo proberen we incidenten – onveilige situaties voor cliënten of medewerkers – te voorkomen. Of we leren er goed mee omgaan.

Als er een incident is geweest, kunnen medewerkers dat melden. We noemen dat een MIC-melding: Melding Incidenten Cliënten. Waarom doen we dat? We willen graag van incidenten leren. Zo kunnen we een incident in de toekomst misschien voorkomen. Ook kunnen medewerkers leren om beter met een incident om te gaan.

Ons doel voor 2021 was dat we betere informatie over de incidenten zouden hebben voor teams, managers en heel Amerpoort. En we wilden dat het een vast agendapunt is in de teamoverleggen.

In 2021 zijn er 10.167 MIC-meldingen gedaan. Per cliënt zijn er minder meldingen gedaan dan het jaar ervoor. Agressief gedrag is in 2021 het meest gemeld: 5.643 keer. Dat is minder dan het jaar ervoor. 1.474 meldingen gingen over incidenten met medicatie.

Gedaan

Teams bespreken de MIC-meldingen altijd in hun teamoverleggen, samen met een gedragsdeskundige. Ze kijken wat ze van het incident kunnen leren. De managers en het managementteam bespreken ook wat we van de MIC-meldingen kunnen leren.

Vijf teams hebben in 2021 een proef gedaan met een nieuw systeem: Triasweb. De teams zeiden dat Triasweb makkelijker is voor MIC-meldingen dan Plancare. Met dit systeem kun je ook betere informatie over de incidenten krijgen voor teams, managers en heel Amerpoort.

Geleerd

Er zijn in 2020 en 2021 minder incidenten geweest dan in 2018 en 2019. Misschien kwam het door corona. Er werkten veel invallers. Zij konden misschien niet in het systeem om een MIC-melding te doen. 

We hebben geleerd dat het goed is dat de teams de MIC-meldingen bespreken. Zo leren de teams en kunnen ze verbeteringen doorvoeren in hun werk. Ook leerden we dat we met Plancare nog niet de juiste informatie over de MIC-meldingen hebben. Daar hebben we het nieuwe ECD en Triasweb voor nodig.

Gepland

In 2022 blijven teams de MIC-meldingen in de teamoverleggen bespreken en werken aan verbeteringen. In het eerste half jaar van 2022 gaan verpleegkundigen meer vertellen over het geven van medicatie. En meer medewerkers krijgen een weerbaarheidstraining. 

En we willen onderzoeken of we Triasweb aan het nieuwe ECD kunnen koppelen. Zodat alle medewerkers makkelijker incidenten melden. Ook kunnen we dan betere rapporten met informatie maken. Ook dat is nodig om van de incidenten te leren en nog betere zorg te geven.

Tot slot: we maken een overzicht van de soorten veiligheid waar we binnen Amerpoort mee te maken hebben, zoals fysieke veiligheid, sociale veiligheid en digitale veiligheid. In dat overzicht schrijven we per soort veiligheid op waar het over gaat en wie er voor verantwoordelijk is.

Meer over MIC-meldingen in 2021

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau