MIC-meldingen in 2021

Veiligheid en vertrouwen vinden we heel belangrijk bij Amerpoort. We willen een veilige omgeving om te leven en te werken.

Teams kunnen meldingen doen van verschillende soorten incidenten. Bijvoorbeeld als een cliënt zich agressief heeft gedragen. Of als er iets misgaat bij het geven van medicatie. Of als een cliënt is gevallen.

Aantallen MIC-meldingen

In 2021 zijn er 10.167 MIC-meldingen zijn gedaan. Per cliënt zijn er minder meldingen gedaan dan het jaar ervoor.

MIC-meldingen 2017-2021

MIC meldingen 2017-2021.jpg

In onderstaande grafiek zie je waar de MIC-meldingen in 2021 over gingen.

Agressief gedrag is in 2021 het meest gemeld: 5.643 keer. Dat is minder dan het jaar ervoor. Agressief gedrag kan schreeuwen of vloeken zijn. Maar ook slaan, krabben of knijpen.

1.474 meldingen gingen over incidenten met medicatie. Soms maakten begeleiders fouten bij het geven van medicijnen. Ze gaven de medicijnen bijvoorbeeld niet op tijd. Of een cliënt nam de medicatie niet in.

Waar gingen de MIC-meldingen over in 2021?

Waar gingen de MIC-meldingen over.jpg

Gedaan

De teams bespreken de MIC-meldingen altijd in hun teamoverleggen. Dat doen ze samen met een gedragsdeskundige. Ze kijken wat er precies is gebeurd. Ze kijken ook wat ze van het incident kunnen leren en wat ze kunnen verbeteren om een incident te voorkomen. Of ze bespreken een eerdere verbetering. Heeft die gewerkt?

De managers nemen de MIC-meldingen 3 keer per jaar op in hun rapporten. Het managementteam bespreekt wat we van de MIC-meldingen kunnen leren.

Met Plancare is het niet altijd makkelijk te begrijpen wat de cijfers precies zeggen. Daarom wil Amerpoort al een tijdje een nieuw systeem. We hebben een proef gedaan met een nieuw systeem: Triasweb. Vijf locaties deden mee aan de proef. De teams zeiden dat Triasweb makkelijker is voor MIC-meldingen dan Plancare. Ook kunnen we in Triasweb beter zien waardoor incidenten ontstaan. Daar kunnen we allemaal van leren.

Geleerd

Er zijn in 2020 en 2021 minder incidenten geweest dan in 2018 en 2019. Misschien kwam het door corona. Daardoor konden medewerkers soms niet werken, omdat ze ziek waren of thuis moesten blijven. En het was moeilijk nieuwe medewerkers te vinden.

We hadden in 2021 daardoor meer invallers. Misschien hebben zij incidenten niet gemeld, omdat ze niet in het systeem konden. We zagen ook dat cliënten minder spanning hadden, omdat ze niet veel hoefden. Er waren minder clubjes en dagbesteding. Misschien waren er daardoor echt minder incidenten.

In 2021 is minder vaak agressie gemeld. Dat was misschien dankzij de nieuwe weerbaarheidstraining. We hadden wel meer incidenten met medicatie. Misschien kwam dat door de vele wisselingen in personeel.

We hebben geleerd dat het goed is dat de teams de MIC-meldingen bespreken. Wat is er precies gebeurd? Zo leren de teams en kunnen ze verbeteringen doorvoeren in hun werk. We hebben ook geleerd dat een open sfeer belangrijk is. Medewerkers moeten zich veilig voelen om over incidenten te spreken.

Voorbeelden van verbeteringen na MIC-meldingen zijn:

  • Beter aansluiten op vragen en behoeften van cliënten
  • Aanpassingen in de woning
  • Aanpassingen in de dagprogramma’s
  • Meer samenwerken met het gezondheidscentrum
  • Meer overleggen met nachtdienst en artsen over nachtelijke onrust
  • Beter opschrijven welke medicatie wanneer gegeven is
  • Casussen bespreken, zodat begeleiders beter weten wat bewoners nodig hebben
  • Deskundigen uitnodigen om over een onderwerp te praten, bijvoorbeeld het Consultatieteam Lichamelijkheid, Intimiteit en Seksualiteit (LIS), Fivoor of het CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise)

Gepland

In het eerste half jaar van 2022 gaan verpleegkundigen meer vertellen over het geven van medicatie. Ook krijgen alle locaties een tablet om op te schrijven welke medicatie wanneer gegeven is. Zodat er minder fouten met medicatie gemaakt worden. En meer medewerkers krijgen een weerbaarheidstraining om goed om te gaan met agressie incidenten.

In 2022 blijven teams de MIC-meldingen bespreken en werken aan verbeteringen. En we willen onderzoeken of en hoe we Triasweb aan het nieuwe ECD kunnen koppelen. Zodat alle medewerkers makkelijker incidenten melden. Ook kunnen we dan betere rapporten maken. Ook dat is nodig om van de incidenten te leren en nog betere zorg te geven.

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau