Kinderdagcentrum Onder één Dak

In een sfeervolle en veilige omgeving begeleidt en behandelt Onder één Dak kinderen en jongeren van 4 tot en met 18 jaar met een verstandelijke beperking. Ontwikkeling staat voorop. Ieder kind op zijn eigen manier, in zijn eigen tempo.

Algemeen

Voor wie?

Kinderdagcentrum Onder één Dak biedt behandeling aan kinderen tussen de 4 en 18 jaar oud. De kinderen hebben een verstandelijke of meervoudige beperking, vaak gecombineerd met een stoornis in het autismespectrum en soms gedragsproblemen.

Onder één Dak ligt midden in de Amersfoortse wijk Vathorst en biedt plaats aan ongeveer 54 kinderen verdeeld over 7 groepen. Iedere groep heeft haar eigen accent.

Het team rondom uw kind

Op elke groep werken twee begeleiders, eventueel met ondersteuning van een stagiaire. Als  de zorgvraag intensiever is, kunnen er drie begeleiders op de groep werken. De groepsgrootte varieert van 6 tot 10 kinderen. Het team van begeleiders wordt aangestuurd door gedragsdeskundigen en krijgt ondersteuning van een multidisciplinair team van therapeuten en specialisten.

Onze visie

Bij Onder één Dak staat uw kind centraal en daar vanuit behandelen en begeleiden we hem of haar in de ontwikkeling. We bieden veiligheid, structuur, sfeer en plezier, omdat dit belangrijke (voor)waarden zijn voor ontspannen, ontmoeten, ontdekken en ontwikkelen. Bij alle groepen staat de vraag van uw kind voorop. Omdat die vraag soms lastig te beantwoorden is, besteden we veel aandacht aan communicatie. Pas als het kind zich begrepen voelt, kan het zelf beter begrijpen en zich beter uiten. Alle begeleiders hanteren de methode Totale communicatie.

Haalbare stapjes

De begeleiding en behandeling is op maat en dus afgestemd op de behoeften van uw kind. We werken stap voor stap toe naar een voor een ieder zo groot mogelijke zelfstandigheid en ontwikkeling. We kijken bij zelfredzaamheid naar kleine haalbare stapjes. Bijvoorbeeld: duidelijk maken wat je wilt, initiatief durven nemen, keuzes maken, drinken inschenken, je schoenen aantrekken, je naam herkennen. Bij zelfredzaamheid kijken we ook naar de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied, naar de zintuigelijke en motorische ontwikkeling, communicatie, spel, taal en rekenen.

Samenwerken

Als ouder of verzorger heeft u dagelijks persoonlijk contact met de begeleiders. Daarnaast stelt de gedragsdeskundige samen met u en de therapeuten en begeleiders een behandelplan op. Elke drie maanden evalueren we het behandelplan en tussentijds stemmen we bevindingen van uw kind met elkaar af. Samen zoeken we naar antwoorden op de individuele hulpvraag. Dit is een doorlopend proces. Kinderen worden door ouders gebracht en gehaald of komen met een taxi of bus. Op Onder één Dak is een verwantenraad die meedenkt bij allerlei zaken en voor de kinderen regelmatig activiteiten organiseert.

Vlak bij Onder één Dak staat een basisschool. Met deze school is contact en over en weer organiseren we activiteiten. Denk aan samen knutselen, spelen (zowel op het schoolplein als op onze buitenpleintjes), muziek maken en activiteiten rond feestdagen. Zo groeit een bijzondere relatie met de buurt.

Ook staan er regelmatig uitjes op het programma, bijvoorbeeld naar de Natuurboerderij De Brinkhorst tegenover Onder één Dak of het winkelcentrum. De Cliniclowns komen regelmatig op bezoek bij Onder één Dak.

Op de locatie van Onder één Dak bieden we ook zaterdagopvang.

Wat bieden we?

Onder één Dak heeft een ballenbad, een binnenzandbak, een motoriekzaal en een eigen zwembad. Tevens beschikken wij over een belevingstuin en twee speelhallen.

Multidisciplinair team

Het multidisciplinair team bestaat uit logopedisten, fysiotherapeuten, muziektherapeuten, een ergotherapeut, leerkrachten, een spelagoog en bewegingsagoog.

Onderwijs op maat

We bieden onderwijs op maat in een aparte lesruimte. De leerkracht geeft les aan kinderen die qua sociaal-emotionele ontwikkeling, gedragsproblematiek en/of zorgbehoefte het aanbod en/of de organisatie op een school niet aankunnen, maar cognitief gezien wel meer aankunnen. Op de Regenboog kunnen zij o.a. leren lezen of rekenen. Ook is er aandacht voor taakontwikkeling, sociale competentie en bevordering van de zelfredzaamheid. We werken met verschillende methodes en leerlijnen.

Logopedie

De logopedist observeert en doet onderzoek naar de (voorwaarden voor en beginnende) communicatie, de taal- en spraakontwikkeling en naar de vaardigheden die nodig zijn voor het (veilig) eten en drinken.

Fysiotherapie

De kinderfysiotherapeut behandelt en begeleidt bij motorische problemen en adviseert rondom het lichamelijk functioneren van uw kind. Daarnaast is er aandacht voor de sensorische informatieverwerking (prikkelverwerking) in samenwerking met de ergotherapeut, logopedist en de muziektherapeut.

Ergotherapie

De ergotherapeut begeleidt kinderen bij de ontwikkeling van de fijne motoriek en het aanleren van dagelijkse vaardigheden. In samenwerking met de kinderfysiotherapeut, muziektherapeut en de logopedist observeert de ergotherapeut ook op het gebied van sensorische integratie. Ook kan de ergotherapeut begeleiden bij de aanvraag van voorzieningen en bij het ergonomisch leren verzorgen van uw kind.

Muziektherapie

De muziektherapeute onderzoekt en behandelt kinderen bij problemen binnen verschillende ontwikkelingsgebieden door middel van klank, ritme, stem en beweging. Ook is er aandacht voor overgevoeligheid voor omgevingsgeluiden en welke mogelijkheden er zijn om uw kind hierin te ondersteunen.

Spelbegeleiding

De spelagoog biedt extra hulp aan kinderen die verschillende soorten problemen kunnen hebben op het gebied van spelontwikkeling en spelontplooiing. Er is aandacht voor spelontwikkeling, speelruimte en spelmateriaal.

Beweging

De bewegingsagoge verzorgt bewegingslessen in de gymzaal. Uw kind leert eigen bewegingsmogelijkheden ontdekken en verder ontwikkelen.

Als extra behandelaanbod wordt Sherborne, Bomba en judo geboden. Er is een hondentherapeut aan ons kinderdagcentrum verbonden en we maken gebruik van Floorplay, PRT en paardentherapie. Ook werken we met zeer betrokken vrijwilligers.

---

Bij Bomba werken groepsleiding en therapeuten samen. Het richt zich op communicatie, sociale interacties, ontwikkelen van motorische mogelijkheden of lichaamsbesef. Voorbeelden van Bomba zijn schootspelletjes en liedjes zingen op de mat en samen spelen en contact maken in de gymzaal.

Sherborne stimuleert de ontwikkeling via bewegen en is gericht op het gevoel van zelfwaarde, ontwikkelen van de bekwaamheid om relaties aan te gaan en met anderen te communiceren.

Bij judo kunnen kinderen spelenderwijs kennis maken met elkaar omduwen, aan elkaar duwen en trekken, omvallen en rollen. Hierdoor leren zij hun lichaam beter kennen, veiligheid ervaren in nabijheid en lichaamscontact en fysieke grenzen aan te geven en respecteren.

Floorplay draait om het spelenderwijs stimuleren van de ontwikkeling van uw kind en het vergroten van de interactie.

PRT (Pivotal Response Treatment) richt zich op sociaal-communicatieve vaardigheden. Spelenderwijs is er aandacht voor oogcontact maken, initiatief nemen, het reageren op taal en sociale regels.

Dieren kunnen een bijzondere ingang zijn voor contact, alertheid en concentratie. Dit kan worden gestimuleerd door honden- of paardentherapie.

Routeplanner