Vragen en antwoorden over wonen bij Amerpoort

EdLoket stelt vragen namens cliënten, het Klantbureau geeft antwoord.

Waar moet je aan denken als je gaat wonen bij Amerpoort? Daar heeft het Klantbureau een handige folder voor, ‘Wie betaalt wat’. Het Klantbureau helpt mensen die een woonplek of dagbesteding zoeken bij Amerpoort. Ook als je binnen Amerpoort wilt verhuizen, kan je het Klantbureau bellen op telefoonnummer 035-647 5252.  
 

De medewerkers van EdLoket hebben nog andere vragen voor het Klantbureau. De medewerkers van EdLoket helpen Amerpoort om begrijpelijke taal te gebruiken. Hieronder staan de vragen van EdLoket en de antwoorden van de medewerkers van het Klantbureau.  

Wie kan mij helpen als ik wil verhuizen en ik heb niemand die mij kan helpen? 

Woon je al bij Amerpoort?  Of ga je bij Amerpoort wonen? Dan kan de begeleider van de woonlocatie jou helpen met het maken van een plan. In het plan staat alles wat nodig is voor de verhuizing. Wat de begeleiding allemaal moet doen en hoe ze dat kunnen regelen.  

Als ik vertrek bij Amerpoort, krijg ik dan verhuisdozen? 

Wil Amerpoort dat je verhuist? Dan zorgt Amerpoort voor verhuisdozen en een verhuiswagen. Wil je zelf graag verhuizen of ga je weg bij Amerpoort? Dan moet je zelf verhuisdozen en een verhuiswagen regelen.  

Mag ik zelf kiezen waar ik wil wonen bij Amerpoort? 

Je kan je wensen aangeven in een woonprofiel of in een gesprek. De medewerkers van het Klantbureau kijken of iets past bij je wensen. We kijken vooral naar welke begeleiding je nodig hebt. In welke woningen kunnen begeleiders jou op een goede manier begeleiding bieden? De consulenten zullen jou of jouw begeleiding laten weten welke woningen het beste bij jou passen. Daarna kan je zelf aangeven of je wel of niet voor een woning op de wachtlijst wil.  

Heb je een indicatie nodig om bij Amerpoort te wonen? 

Ja. Je hebt een WLZ-indicatie of een WMO-indicatie nodig om bij Amerpoort te kunnen wonen. WLZ staat voor Wet Langdurige Zorg. Die indicatie krijg je meestal als je eigenlijk je hele leven veel begeleiding nodig hebt. Een WMO-indicatie is bedoeld voor lichtere ondersteuning. Met een WMO indicatie heb je daarom minder mogelijkheden. Zonder indicatie kunnen we je geen woonplek bieden. 

Hoelang is de wachttijd als ik bij Amerpoort wil wonen? 

Dat verschilt per woning. Voor sommige woningen moet je tot een aantal jaar wachten. Bij andere woningen hoef je soms minder lang te wachten. Bij veel andere woningen wonen mensen met veel plezier zo  20 of 30 jaar. Dan komen er niet zo snel woningen vrij. 

Als ik bij Amerpoort woon, kan ik dan dagbesteding doen bij Amerpoort?  

Heb je een WLZ indicatie? Daar zit dagbesteding bij in. Je kan dan samen met je begeleiding en een consulent op zoek naar een leuke dagbesteding. Bij een WMO indicatie ligt dat aan de afspraken die de Amerpoort heeft met de verschillende gemeenten. 

Als ik bij een andere zorgorganisatie ga wonen, kan ik dan nog dagbesteding doen bij Amerpoort? 

Ja dat kan. Het hangt er wel van af hoe ver weg je gaat wonen van de dagbesteding en/of er taxivervoer nodig is. Als de afstand tussen de woning en dagbesteding te groot wordt, kan het vervoer te duur worden. 

Als je bij Amerpoort komt wonen, wat krijg je dan van Amerpoort? Aan meubels enzo. 

Hiervoor hebben we een mooie folder gemaakt: ‘Wie betaalt wat’. Amerpoort zorgt op de meeste locaties voor gewone inrichting: een bed en matras, tafel, stoel en kledingkast. Deze meubels kunnen al door iemand anders zijn gebruikt. Ook zorgt Amerpoort voor vloerbedekking en gordijnen. Wil je iets anders dan de gewone inrichting? Dan betaal je dat zelf. Wil je jouw eigen meubels meenemen? Dan kan dat ook. 

Mag ik huisdieren hebben als ik bij Amerpoort kom wonen? 

Bij sommige woningen mag dit, maar bij heel veel woningen kan dat niet. Het is goed om dit na te vragen bij het Klantbureau.  

Krijg ik 24/7 begeleiding als ik bij Amerpoort kom wonen? 

Bij onze woningen is er 24 uur per dag begeleiding beschikbaar. Bij de ene woning is de begeleiding wat dichterbij en bij andere woningen is de begeleiding wat verder op afstand. Er zijn ook cliënten bij Amerpoort met ambulante begeleiding. Zij wonen zelfstandig, de ambulant begeleider komt meestal een paar keer per week langs om begeleiding te geven.  

 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau