Voorwoord

Welkom bij het Kwaliteitsrapport van Amerpoort 2022.

Samen werken aan een goed leven voor mensen met een verstandelijke beperking. Dat is de missie van Amerpoort. Hierbij staan de volgende klantwaarden centraal: welkom, kleurrijk, meedoen, veilig en vertrouwd. En de werkwaarden geven richting aan het handelen van medewerkers: open, ondernemend, samenwerkend, nieuwsgierig. Dit doen we op een vooruitstrevende manier en vanuit onze maatschappelijke drijfveren. 

De ontwikkeling van het meerjarenplan 2022-2025

De voormalige raad van bestuur, bestaande uit Marjolein Bolt en Jan-Henk Janssen, heeft in juni 2022 een 100 dagen-analyse gepresenteerd aan clustermanagers en gedragsdeskundigen. Vervolgens heeft de raad van bestuur deze analyse verder uitgewerkt tot een meerjarenplan. Dat is in december 2022 gepresenteerd. 

‘Zorg voor elkaar’ is de titel van ons meerjarenplan, die je op meer manieren kunt uitleggen: de dagelijkse zorg voor onze cliënten en de zorg voor elkaar als collega's. Want we leven in een maatschappij waarin veel van iedereen wordt gevraagd. Weten dat je dan op elkaar kunt terugvallen, is belangrijk en biedt steun. Zorg voor elkaar gaat ook over een organisatie die zijn zaken op orde heeft, met duidelijke processen en financieel gezond.

In het voorjaar van 2023 hebben zowel Jan-Henk als Marjolein besloten Amerpoort te verlaten. Hans den Hollander en Daan Boot zijn op 1 mei 2023 gestart als raad van bestuur ad interim. Zij zorgen voor continuïteit en gaan verder met de uitvoering van het meerjarenplan Zorg voor elkaar. 
“Wij als nieuwe raad van bestuur zien dat er op diverse zaken nog een extra inspanning moet worden geleverd om onze doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is zoveel mogelijk focus aan te brengen zodat wij de basis nu op orde krijgen in het komende jaar. Een stevige plan-do-check-act cyclus moet ons hierbij ondersteunen. Vakkennis, betrokkenheid, plannen en ambitie zijn er genoeg. Nu komt het aan op het met elkaar doen wat we hebben afgesproken”.

Sturen op kwaliteit 

Het is belangrijk om op alle niveaus binnen Amerpoort te kunnen leren, verbeteren en (bij)sturen. Goede informatie op alle niveaus is daarbij een voorwaarde. Om zicht te krijgen op de behoefte van de organisatie, zijn er in 2022 gesprekken gevoerd met het management in het primair proces, de verschillende raden, toezichthouders en zorgkantoor. Hieruit bleek dat er behoefte is aan het aanbrengen van focus in het verbeteren van de kwaliteit van zorg, het verstevigen van de PDCA-cyclus en het toegankelijker maken van informatie.

Om in 2023 gericht te kunnen werken aan de kwaliteit van zorg (leren, verbeteren, (bij)sturen), zijn er vier focuspunten opgesteld waar heel Amerpoort aan werkt. Deze focuspunten zijn in lijn met de organisatiethema's uit het meerjarenplan Zorg voor elkaar. In 2023 meten we de voortgang op deze focuspunten.

De focuspunten zijn:
•    Voor iedere cliënt een actueel plan 
•    Leren en verbeteren met behulp van incidentmeldingen 
•    Veiligheid van cliënten en medewerkers vergroten
•    Leren en verbeteren met behulp van Dit vind ik ervan!-gesprekken (DVIE)

De focuspunten vormen, samen met de bouwstenen van het kwaliteitskader, de leidraad voor dit kwaliteitsrapport. Als het gaat om de focuspunten, blikken we ook terug op het kwaliteitsrapport van vorig jaar. Op andere punten uit het Kwaliteitsrapport 2021 is gerapporteerd in de managementrapportages, die komen niet terug in dit Kwaliteitsrapport 2022. 

Kwaliteit van zorg in tijden van krapte

We hebben helaas te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor lukt het niet altijd om voor de cliënt bekende begeleiders in te zetten. Dit is van invloed op de kwaliteit van zorg. Gelukkig zijn er nog steeds goede en bevlogen professionals die zich dagelijks blijven inzetten voor onze cliënten. We zorgen ervoor dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen blijven doen, samen met tijdelijk personeel. Zodat we de kwaliteit van zorg op peil houden, ook in deze tijd van krapte.   

De ontvlechting van Carante Groep

Carante Groep was een samenwerkingsverband waarin Amerpoort met andere zorgorganisaties samenwerkte op het gebied van onder andere ICT, huisvesting en P&O. In 2022 is de samenwerking ontvlochten, per 31 december 2022 is Carante Groep opgeheven. Dit is mede ingegeven door de steeds snellere digitale ontwikkeling die integreert met het primaire proces en waarbij elke organisatie eigen voorkeuren heeft.

ICT-migratie in 2022

Het stoppen van zowel PlanCare als de Carante Groep bracht Amerpoort in 2022 voor een forse uitdaging: in driekwart jaar overstappen op een nieuwe IT-omgeving en een nieuw elektronisch cliëntendossier. De gehele operatie is uitgevoerd binnen het programma Samen werken aan de zorg van morgen. De overstap heeft veel gevraagd van alle betrokkenen. Over het geheel genomen is de migratie goed verlopen. Een enorme prestatie, zeker als je kijkt naar de omvang van het programma en de korte voorbereidingstijd. De nieuwe systemen bieden nu een goede basis om meer meetbaar en doelgericht te werken. 

Samenwerken met Sherpa

In 2022 heeft de samenwerking met Sherpa een belangrijke impuls gekregen. We hebben een strategische overeenkomst getekend om op een aantal gebieden (zorg, opleiding, ICT, huisvesting en de woonwijk) intensief te gaan samenwerken.

Een reactie op de reacties van CCR, OR, AC K&V, visitatiecommissie 

De ondernemingsraad, beide deelraden van de centrale cliëntenraad en de auditcommissie Kwaliteit en Veiligheid hebben hun reactie gegeven op het kwaliteitsrapport. We zijn blij met deze reacties op het kwaliteitsrapport, want ze helpen ons om steeds verder te verbeteren. 

De inhoudelijke reacties laten gelukkig nog steeds zien dat we met de juiste dingen bezig zijn. En dat de focuspunten ons helpen om hierin keuzes te maken. In de tweede helft van 2023 bekijken we wat de focuspunten zijn voor 2024 en hoe we hierover willen vertellen in het eerste kwaliteitskompas dat in 2024 verschijnt. 

Website, printversie, samenvatting in begrijpelijke taal, video's

We nodigen iedereen uit om ons kwaliteitsrapport te lezen en bekijken: Bekijk ook vooral de filmpjes over het huiskameroverleg, teamreflectie en het persoonlijk plan. Voor wie toch liever een boekje wil lezen is er een volledige printversie van het kwaliteitsrapport. Of bekijk de samenvatting in begrijpelijke taal

Je kunt je reactie met ons delen via kwaliteitenveiligheid@amerpoort.nl.
 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau