Teamreflectie en professionele ontwikkeling

Teamreflectie houdt in dat teams kijken naar hun eigen handelen.

Teamreflectie houdt in dat teams reflecteren op (kijken naar) hun eigen handelen. Ze bespreken met elkaar: hoe doe ik iets, hoe doe jij het, hoe doen wij het? Kunnen we daar iets van leren en kan het nog beter? Op deze manier leren teams en wordt de zorg aan cliënten steeds beter.

Gedaan
Teamreflectie vindt binnen Amerpoort jaarlijks op verschillende manieren plaats, ook in 2022. Allereerst heeft teamreflectie plaatsgevonden in het teamoverleg. Tijdens deze overleggen zijn incidenten (MIC-meldingen) of andere situaties uit de praktijk (casuïstiek) besproken. Ook zijn er teamoverleggen geweest waar een bepaald onderwerp centraal stond, zoals veiligheid voor cliënten en medewerkers. Teamoverleg heeft geleid tot betere samenwerking, duidelijkere afspraken en andere manieren van werken.

Er zijn ook teamdagen georganiseerd waarbij een bepaald onderwerp centraal stond. En teams hebben samen trainingen gedaan, bijvoorbeeld op het gebied van weerbaarheid, methodisch werken en palliatieve zorg.

Procesbegeleiders hebben teams hierbij ondersteund. Zij hebben bijvoorbeeld intervisie en TOF-gesprekken (Teamgesprek Over Functioneren) begeleid. Bij intervisie wordt een werksituatie methodisch besproken, waarbij er aandacht is voor professionele of persoonlijke ontwikkeling. Een TOF-gesprek gaat over het functioneren van een team. Teams kunnen hierbij hun eigen werkvorm kiezen, bijvoorbeeld 360 graden feedback.

Ook hebben het afgelopen jaar verschillende moreel beraden plaatsgevonden. In een moreel beraad komt een team bij elkaar om te praten over ‘wat is goed om te doen’, in een bepaalde situatie. Een voorbeeld hiervan is een cliënt zo veel mogelijk zelfstandig willen laten zijn, terwijl er ook zorgen zijn over de veiligheid van de cliënt.

Geleerd
Uit de reacties van teams weten we dat teamreflectie heeft geleid tot:

  • Meer structuur in het team (taken en verantwoordelijkheden zijn helder)
  • Het oppakken van planbesprekingen
  • Het ontwikkelen van feedbackvaardigheden
  • Het ervaren van steun bij elkaar en kunnen focussen op het proces
  • Verbeterde reflectie en verbeterde samenwerking, zowel binnen het team als in de driehoek met verwanten
  • Meer eenduidige begeleidingslijnen
  • Visievorming op veranderende doelgroepen

Ook hebben we geleerd dat teamreflectie ertoe leidt dat het team ervaart dat zij een gezamenlijke opdracht hebben. Daarbij is het belangrijk gebleken om van elkaar te weten wat collega’s drijft, waar zij goed in zijn en wat ieders rol is in het team.

Het afgelopen jaar hebben we ervaren dat teams die te maken hebben met langdurig openstaande vacatures, veel verzuim en een complexe doelgroep minder toekomen aan formele teamreflectie. Informele vormen van teamreflectie lopen daar wel door en teams zetten stappen om te leren.

Gepland
Aankomend jaar willen we aandacht houden voor de dingen die goed gaan en deze successen willen we vieren.

We vragen teams ook om te kijken naar hoe zij presteren op de focuspunten kwaliteit ten opzichte van de norm. En dit zo nodig te vertalen naar acties voor in hun teamopgave.

We willen teams stimuleren om ook teamuitjes weer op te pakken. Dit heeft de afgelopen jaren minder plaats gevonden, onder andere door Covid-19, en we merken dat dit wél erg belangrijk is voor teamontwikkeling en -waardering, en daarmee voor werkplezier en behoud van medewerkers.

Op basis van het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit 2022 maakt elk team in 2023 een plan van aanpak op de verbeterpunten die in dit onderzoek naar voren zijn gekomen.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau