Huiskameroverleggen

Een huiskameroverleg is een moment waarin cliënten bijeenkomen om inspraak te krijgen over alles wat het leven van cliënten raakt.

Een huiskameroverleg is een moment waarin cliënten bijeenkomen om inspraak te krijgen over alles wat het leven van cliënten raakt. Of het nou gaat om het tijdstip van avondeten, de nieuwe kleur op de muur in de gezamenlijke woonkamer of huisregels die cliënten willen afspreken. Dit zijn voorbeelden van onderwerpen die kunnen worden besproken tijdens een huiskameroverleg.

Een huiskameroverleg is een vorm om het doel ‘inspraak’ te behalen. Er zijn nog meer vormen te bedenken, maar huiskameroverleg is de meest voorkomende. Zo’n huiskameroverleg is vaak maandelijks in de algemene huiskamer. Cliënten kunnen hun mening geven. Ook worden er soms trainingen georganiseerd waarin zij hun mening leren geven. Afhankelijk van de locatie en de doelgroep bedenken begeleiders, eventueel met hulp van de coaches medezeggenschap, een passende vorm van inspraak.

Gedaan
We zien de afgelopen jaren een landelijke verschuiving waar het gaat om de focus van medezeggenschap. In plaats van het zenden van informatie vanuit de organisatie naar de cliënten, wordt steeds meer benadrukt dat informatie opgehaald moet worden bij cliënten. Dit hangt samen met de aangescherpte Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ 2018) waarin inspraak van cliënten nog nadrukkelijker wordt gedefinieerd.

Inspraak is verplicht voor al onze cliënten. Als zorgorganisatie moeten we helder hebben hoe we deze inspraak organiseren, zodat we alle cliënten binnen Amerpoort bereiken. We zijn bezig een medezeggenschapsregeling op lokaal en centraal niveau vorm te geven.

Het afgelopen jaar zien we een toename in het aantal aanvragen bij het team medezeggenschap voor ondersteuning bij huiskameroverleggen.

Geleerd
We hebben ervaren dat het een uitdaging kan zijn om cliënten die zich lastiger kunnen uiten (met name EMB en MVB) een stem te geven tijdens een huiskameroverleg. Daar zijn hulpinstrumenten voor bedacht. Zo is er bijvoorbeeld een spel ontwikkeld om de inspraak van de cliënt te vergroten; ‘samen naar de top’. Dit spel kan worden gespeeld tijdens een huiskameroverleg. Ook is er een spel ontwikkeld waarmee cliënten samen huisregels kunnen bedenken!

Gepland
In navolging van de WMCZ 2018 willen we de medezeggenschap van cliënten binnen Amerpoort nog verder uitbreiden. Zodat we ook cliënten die zich lastiger kunnen uiten, beter kunnen helpen om hun stem te laten horen.

Er komt aankomend jaar een medezeggenschapsregeling op lokaal en centraal niveau. Hierin staan afspraken voor het vormgeven van de inspraak en medezeggenschap.

Ook gaan de coaches medezeggenschap in 2023 in gesprek met de teams en managers. In dit gesprek besteden zij aandacht aan:

  • Hoe teams samen met de manager ervoor kunnen zorgen dat op elke locatie medezeggenschap en inspraak wordt geborgd.
  • In hoeverre het team en de manager kennis heeft over inspraak en wat coaches daarin kunnen betekenen? Coaches kunnen gevraagd worden om teams en managers te adviseren op het gebied van huiskameroverleggen (inspraak) en cliëntenraden (medezeggenschap).   

Zo komt er meer aandacht voor en sturing op de wijze waarop inspraak bij Amerpoort breed wordt georganiseerd.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau