Dit vind ik ervan!

Focuspunt 4: Leren en verbeteren met behulp van DVIE-gesprekken.

Een ‘Dit vind ik ervan!’-gesprek (DVIE-gesprek) is een gesprek tussen begeleider en cliënt waarin de cliënt onderzoekt hoe hij/zij een bepaald thema ervaart. Het DVIE-gesprek biedt cliënten de ruimte om hun wensen, dromen en verlangens te onderzoeken op een manier die bij hen past. Is de cliënt niet in staat dit gesprek te voeren, dan kan het DVIE-gesprek met de verwant worden gevoerd.

Er zijn 10 thema’s waaruit de cliënt kan kiezen. Na het gesprek scoort de cliënt het thema als top, goed, matig of slecht, of geeft de cliënt aan geen antwoord te willen invullen. Belangrijker dan deze score is het verhaal dat de cliënt vertelt. De begeleider maakt hier een samenvatting van. Cliënten kunnen daarbij aangeven of ze verandering willen op het thema.

In principe vindt een DVIE-gesprek minstens eens per jaar plaats. Dit kan als officieel gesprek voor de planbespreking. Maar het kan ook informeel, bijvoorbeeld tijdens de afwas of een wandeling. Ook kunnen een aantal fragmenten van gesprekken over een onderwerp worden samengevoegd en geregistreerd als DVIE-gesprek.

Ons doel voor 2022 was dat in ieder geval 50% van de cliënten maximaal een jaar geleden een DVIE-gesprek aangeboden heeft gekregen.

Gedaan
In totaal zijn er in 2022 173 medewerkers getraind in DVIE. Begin 2022 waren er in 609 getrainde medewerkers in dienst. Eind 2022 waren dit er 638. Een aantal getrainde medewerkers heeft Amerpoort dus verlaten. 74% van de teams heeft minstens één getrainde medewerker in dienst.

In 2022 zijn er 199 DVIE gesprekken gevoerd. Dat zijn er 73 minder dan in 2021. We hebben het doel waarbij 50% van de cliënten een gesprek aangeboden zou hebben gekregen dus niet gehaald. Naast de DVIE-gesprekken worden er goed-leven-gesprekken gevoerd bij cliënten waarmee gewerkt wordt met de LACCS-methode. Dit gesprek vindt eens per jaar plaats bij de persoonlijk planbespreking. Ook hier komen ervaringen en wensen van cliënten naar voren en wordt er gebruik gemaakt van de onderzoekende dialoog. Een apart DVIE-gesprek is dan niet nodig.

Aantal gevoerde DVIE-gesprekken in 2022
  • Totaal aantal DVIE-gesprekken: 199
    • Waarvan cliëntgesprekken: 155
    • Waarvan verwantgesprekken: 42
  • Aantal cliënten waarbij een goed-leven-gesprek is gevoerd in 2022: 195

Geleerd
We hebben geleerd dat het aanbieden van trainingen aan en het trainen van medewerkers niet voldoende is om onze DVIE-doelen te behalen. Om deze reden betrekken we DVIE in 2023 actief in teamopgaven en gaan we aan de slag met accountmanagement.

Ook hebben we geleerd dat de vorm van DVIE nog niet overal even duidelijk is. Zo is op sommige locaties onduidelijk met wie het gesprek moet worden gevoerd, en wat precies onder een DVIE-gesprek mag vallen.

Door de overgang naar ONS kunnen we van het afgelopen jaar beperkte gegevens van DVIE inzien. De kwalitatieve analyse van besproken thema’s kunnen we dit jaar dus niet opnemen in het kwaliteitsrapport. Vanaf 2023 is dit wel weer het geval. Wél kunnen we een overzicht geven van de besproken thema’s.

De thema’s die cliënten de hoogste score geven zijn:

  • Familie
  • Doen
  • Huis

De thema’s waar cliënten het vaakst over willen praten zijn:

  • Gevoel
  • Familie
  • Lijf

Tot slot zijn de thema’s waar cliënten het vaakst verandering op willen:

  • Familie
  • Gevoel
  • Hulp

Gepland
In 2023 is DVIE een van onze focuspunten. We gaan managers, gedragsdeskundigen en teams actief benaderen om te onderzoeken wat er nodig is om onze DVIE-doelen te behalen, om hen inzicht te geven in de stand van zaken omtrent DVIE en ondersteuning te bieden waar dat nodig is. We gaan opfristrainingen geven en gaan op aanvraag langs in teamoverleggen. Ook gaan we online informatie delen over DVIE zodat medewerkers dit terug kunnen zoeken als ze vragen hebben.

Op het moment zijn we aan het onderzoeken hoe we de uitkomsten van de DVIE-gesprekken kunnen interpreteren. Zodat we er op verschillende niveaus van kunnen leren: op individueel niveau, op teamniveau én op organisatieniveau.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau