Nieuwe medewerkers goed inwerken

Als nieuwe medewerker is het fijn als je je welkom voelt bij Amerpoort. Ook moeten nieuwe medewerkers goed worden ingewerkt. Dan vertrekken medewerkers minder snel. Ons inwerkprogramma helpt daarbij. Daarmee maken nieuwe medewerkers kennis met Amerpoort, de cliënten en de verwanten. Ons doel voor 2021 was dat aan het einde van het jaar alle teams zouden werken met het nieuwe inwerkprogramma op maat.

Gedaan

De Welkom-bij-app is onderdeel van het inwerkprogramma. Daarin staan veel antwoorden op vragen. Het helpt nieuwe medewerkers om Amerpoort beter te leren kennen. In 2021 gaven nieuwe medewerkers de Welkom-bij-app een 8.9. Een cijfer waar we trots op zijn, want het jaar ervoor was dit een 8.5. We hebben in 2021 ook een Welkom-bij-app gemaakt voor stagiaires. Die is iets korter en de informatie is speciaal voor stagiaires.

Als mensen bij ons solliciteren, willen we dat ze snel weten of ze bij ons kunnen komen werken. Nieuwe medewerkers geven ons in 2021 een 9 voor de snelheid. Daar zijn we trots op!

Verder hebben we in 2021 hard gewerkt aan inwerkprogramma’s op maat. Dat wil zeggen dat nieuwe medewerkers een inwerkprogramma krijgen met speciale informatie over de doelgroep waarmee ze gaan werken en over het team. Het is nog niet gelukt om alle teams hiermee te laten werken.

Geleerd

We hebben geleerd dat de Welkom-bij-app goed werkt om Amerpoort beter te leren kennen. De nieuwe medewerkers gebruiken de app nu 6 maanden. Misschien willen nieuwe medewerkers de app langer gebruiken. Dat onderzoeken we nog.

Praktijkopleiders vertellen de teams over het inwerkprogramma op maat. Door corona was dat in 2021 wel moeilijker. Wel hebben zij aan 6 teams gevraagd wat zij vinden van het inwerkprogramma. De praktijkopleiders gaan die informatie gebruiken om het programma verder op maat te maken. Zo leerden we dat er extra tijd genomen moet worden om medewerkers goed in te werken.

Gepland

Begin 2022 gaan nog 15 locaties het inwerkprogramma op maat uitproberen. En feedback geven. We willen dat na de zomer alle locaties met het inwerkprogramma op maat werken. En dat het gekoppeld is aan de Welkom-bij-app. Ook willen we nieuwe medewerkers ‘inwerkgarantie’ geven. Dat betekent dat nieuwe medewerkers extra tijd krijgen om in te werken. We willen dat alle managers, gedragsdeskundigen en begeleiders het inwerkprogramma op maat kennen. Zodat zij nieuwe medewerkers nog beter kunnen inwerken.

De medewerkers van de personeelsafdeling gaan met Praktijkopleiders kennismakingsdagen organiseren. Mensen die bij Amerpoort willen werken kunnen dan met ons kennismaken. En wij kunnen dan van hen horen wat zij nodig hebben, als zij bij ons komen werken.

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau