Zoveel mogelijk zelf meepraten

Voor medezeggenschap geldt de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018). Daarin staat dat cliënten zoveel mogelijk zelf meepraten over de zorg en hun leefomgeving. Dat kan in de cliëntenraden. Als cliënten niet zelf kunnen meepraten, doen verwanten dat voor hen. Dat kan in de verwantenraden.

We willen graag dat er meer cliëntenraden en verwantenraden op de locaties komen. Die noemen we de lokale raden. Meepraten kan ook in huiskameroverleggen. Dat heet inspraak. Ook zijn er klankbordgroepen. Daarin praten cliënten en verwanten met Amerpoort over dingen als corona, huisvesting en duurzaamheid. Ervaringsdeskundigen praten ook vaak mee.

Verder hebben we bij Amerpoort de centrale cliëntenraad, de CCR. Daarin bespreken cliënten en verwanten zaken die over heel Amerpoort gaan. De CCR bestaat uit twee delen. In de deelraad cliënten zitten cliënten die meepraten voor zichzelf en voor andere cliënten. In de deelraad verwanten praten verwanten voor cliënten die dat niet zo goed zelf kunnen.

Medezeggenschap is belangrijk. Team medezeggenschap adviseert hoe we de medezeggenschap het best kunnen regelen.

Gedaan

Er waren in 2021 19 lokale cliëntenraden en 21 lokale verwantenraden. Dat zijn 4 lokale raden meer dan in 2020.  

 

2017

2018

2019

2020

2021

Aantal lokale cliëntenraden

23

20

19

18

19

Aantal lokale verwantenraden

25

18

15

18

21

Totaal

48

38

34

36

40

Ondanks corona bleven bijna alle raden in 2021 met elkaar praten. Er is veel via de computer vergaderd, ook door cliënten. Ook hebben raden in kleine groepjes of buiten vergaderd, soms tijdens een wandeling.

Cliënten en verwanten hebben meegepraat over het nieuwe Elektronisch Cliëntendossier (ECD) Zij hebben verteld wat zij belangrijk vinden. De CCR en de bestuurder hebben daar rekening mee gehouden bij de keuze voor een nieuw ECD.
WAAR PRATEN CLIËNTEN EN VERWANTEN OVER? | CCR

Andere onderwerpen waar de centrale cliëntenraad advies over geeft:

  • Hoeveel geld is er voor 2022?
  • Zetten we een chip in kleding voor de was?
  • Hoe zorgen we dat corona niet (verder) verspreidt?

Onderwerpen die cliënten en verwanten in lokale raden bespreken:

  • Hoe zorgen we voor gezonde maaltijden op locaties?
  • Welke maaltijden kunnen cliënten kiezen?
  • Wat kan nog wel en niet bij de corona-maatregelen?
  • Hoe richten we de woning en de tuin in?

In 2021 heeft de bestuurder met de deelraden van de centrale cliëntenraad gesproken over de invoering van de Wmcz 2018. Daarna hebben we een ander bestuur gekregen. Daarom zijn de gesprekken nog niet klaar. We doen dan ook nog niet alles volgens de nieuwe wet Wmcz 2018.

Team medezeggenschap heeft voorlichting gegeven aan managers over de nieuwe wet. Verder geeft het team advies aan de locaties over lokale medezeggenschap. Daarvoor heeft het team een ‘keuzemenu’ gemaakt van verschillende vormen voor lokale medezeggenschap.

Team medezeggenschap heeft ook gewerkt aan hulpmiddelen voor medezeggenschap. Teams en managers kunnen deze hulpmiddelen gebruiken om cliënten en verwanten mee te laten beslissen over dingen. Verder heeft team medezeggenschap samen met afdeling huisvesting opgeschreven hoe het zit met medezeggenschap over de huisvesting.

Geleerd

Door de Wmcz 2018 hebben cliënten, verwanten en medewerkers meer belangstelling voor medezeggenschap via cliëntenraden. Toch weten teams nog niet genoeg over de wet. Ook managers weten niet altijd bij welke beslissingen de lokale raden mee moeten praten. Het gaat om dingen als: een verbouwing, geld, sluiting van de dagbesteding (in de zomer bijvoorbeeld) en inrichting van de tuin.

We hebben geleerd dat teams en managers eerder en betere informatie kunnen geven over veranderingen die eraan zitten te komen. Ook kunnen zij eerder afspraken maken met cliënten en verwanten over hoe zij mee kunnen praten over die veranderingen.

Gepland

Het belangrijkste vinden we dat cliënten en/of verwanten betrokken worden bij veranderingen op een locatie. We willen dat op alle locaties 'het goede gesprek' wordt gevoerd. 

Als cliënten of verwanten dat willen, dan ondersteunen we bij het opzetten van een lokale raad.

In 2022 komt er een nieuwe regeling voor medezeggenschap voor de CCR, waarin alle afspraken over medezeggenschap staan. Daarna stellen we een regeling op voor lokale raden die daarvan gebruik willen maken.

Eind 2022 moet duidelijk zijn hoe medezeggenschap op alle locaties geregeld is. Team medezeggenschap gaat managers advies geven over het opzetten van lokale raden.

Lees hoe bewoners van Amerpoort meepraten in de CCR van Amerpoort (AmerZine)

Lees meer over medezeggenschap bij de keuze voor een nieuw ECD (AmerZine)

 

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau