Alles wat je moet weten om cliënten goed te begeleiden

Goed opgeleide medewerkers geven betere zorg. Daarom blijven medewerkers telkens leren.

Voor begeleiders van Amerpoort zijn bepaalde trainingen verplicht. Zo moeten begeleiders leren hoe ze in geval van nood cliënten weghalen uit een locatie. Ook leren ze hoe ze Dit- Vind-Ik-Ervan-gesprekken houden, hoe ze hygiënisch omgaan met eten en over de meldcode bij geweld.

Verder zijn er dingen die begeleiders alleen mogen doen als ze een speciale training hebben gevolgd. Het gaat bijvoorbeeld om sondevoeding geven. Dat heet een risicovolle en voorbehouden handeling.

Daarnaast zijn er trainingen voor de methodes die begeleiders gebruiken. Dit noemen we methodiektrainingen. Daarin leren de begeleiders alles wat zij moeten weten om de cliënten goed te kunnen begeleiden. Per doelgroep of expertiselijn is er een methodiektraining.

De vijf expertiselijnen zijn:

Gedaan

In het kwaliteitsrapport 2020 is veel geschreven over de methodiektrainingen. We zagen toen dat medewerkers weinig tijd hadden voor de trainingen. Daarom hebben we het in 2021 makkelijker gemaakt een methodiektraining te volgen. Verder hebben we begeleiders verteld hoe belangrijk de trainingen zijn.

We hebben voor iedere expertiselijn een eigen plek gemaakt in de Kenniswijzer op het intranet. De Kenniswijzer helpt medewerkers als ze willen weten hoe ze een cliënt het best kunnen begeleiden. Mensen kunnen er met elkaar in contact komen en informatie uitwisselen.

Ook staat in de Kenniswijzer welke trainingen begeleiders kunnen volgen voor een expertiselijn. Er staat welke trainingen de begeleiders moeten volgen en welke ze mogen volgen, als ze nog meer willen weten. Dat noemen we de verdiepende trainingen. Zo weet iedere begeleider hoe hij of zij zich verder kan ontwikkelen.

Verder hebben we in 2021 het volgende gedaan:

  • MVG: de verplichte basistraining is korter gemaakt. Verder hebben we verdiepende MVG-trainingen gemaakt. Begeleiders kunnen die volgen als ze dat willen. Ook hebben we de Spoor-A-tool ontwikkeld. Hiermee kunnen gedragsdeskundigen met begeleiders casussen bespreken. Verder organiseren we regelmatig kenniscafés en casusbesprekingen.
  • EVMB: een aantal begeleiders heeft in 2021 de training Contactcoach gevolgd. Daarmee kunnen zij andere begeleiders coachen in het contact met mensen met ernstige verstandelijke of meervoudige beperkingen.
  • LVB: we hebben veel gedaan om de LVB-locaties meer met elkaar te verbinden. Speciaal daarvoor is de groep nXt Step, waarin LVB-managers, gedragsdeskundigen en begeleiders samenwerken. De groep nXtStep onderzoekt welke kennis nog nodig is om LVB-cliënten de juiste zorg te bieden. De groep kijkt welke methodes goed zijn voor deze doelgroep.
  • Ouderen en verpleegzorg: in 2021 hebben we een visie ontwikkeld over oudere cliënten. Ook hebben we in de trainingen voor MVG, LVB en EVMB een onderdeel over ouderen opgenomen.

Gedragsdeskundigen hebben per divisie een eigen plan gemaakt voor trainingen. In het plan staat wat de gedragsdeskundigen moeten weten en kunnen.

Geleerd

In 2021 was er nog steeds corona in Nederland. We zagen dat medewerkers daardoor nog steeds weinig tijd hadden voor trainingen. Daarom hebben we in 2021 nog meer trainingen online gegeven. Ook hebben we op andere manieren medewerkers getraind, zoals via coaching on the job. Dat wil zeggen: leren terwijl je werkt. Verder hebben we gemerkt dat medewerkers kenniscafés fijn vinden. Ze kosten niet zo veel tijd en medewerkers kunnen er toch veel leren.

Gepland

Ook in 2022 blijven we trainingen online aanbieden. We willen dat zoveel mogelijk begeleiders een methodiektraining volgen. Dat is dus een extra training, boven op de zorgopleiding. We denken dat dit zeker moet lukken als corona voorbij is. Gedragsdeskundigen volgen in 2022 hun eigen trainingen.

Voor de expertiselijnen zijn er deze plannen:

  • EVMB: we organiseren een kennisdag in het voorjaar van 2022.
  • LVB: we gaan onderzoeken of een nieuwe methode voor weerbaarheid in complexe zorg goed werkt bij LVB.
  • Jeugd en gezin: medewerkers moeten goedgekeurde trainingen doen om te mogen werken in de expertiselijn Jeugd en gezin. We gaan onderzoeken of we deze trainingen centraal kunnen inkopen en organiseren.

We bekijken in 2022 ook hoe we de verschillende methoden met elkaar kunnen verbinden. Dat wil zeggen: dat we met de verschillende doelgroepen zoveel mogelijk op eenzelfde manier werken.

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau