Teamreflectie zorgt voor betere teams

Teamreflectie is belangrijk voor de kwaliteit van de zorg. Bij teamreflectie gaan collega’s van een team met elkaar in gesprek. Deze gesprekken gaan over samenwerken in het team en samenwerken met cliënten en verwanten. Ze gaan ook over zorg en veiligheid. Collega’s bespreken met elkaar wat goed gaat en wat beter kan. Ze leren van hun eigen ervaringen. Daardoor worden ze een nog beter team, dat nog betere zorg kan leveren.

Ons doel voor 2021 was dat 90% van de teams een teamreflectie gesprek voert, opschrijft wat er beter kan en dit bespreken met hun manager.

Gedaan

Hoeveel teams precies aan teamreflectie hebben gedaan in 2021 hebben we niet gemeten. Maar managers geven aan dat de meeste teams op verschillende manieren aan teamreflectie hebben gedaan, ondanks corona. Ze praatten bijvoorbeeld over veiligheid en over rollen en taken in het team. Maar ook over psychische problemen van cliënten of over risico’s die cliënten en medewerkers kunnen lopen. Veel teams hebben ook de teamopgave samen ingevuld: wat willen we als team bereiken?

Geleerd

Door teamreflectie is in veel teams meer rust en openheid gekomen. Medewerkers voelen zich meer gehoord en gesteund. De teams zijn beter gaan samenwerken en hebben nieuwe werkafspraken gemaakt met elkaar.

We hebben in 2021 geleerd dat het goed is om tijd en ruimte te maken voor teamreflectie. Juist in de moeilijke coronatijd is het belangrijk om aandacht te hebben voor elkaar. Coaching en training blijven belangrijk hierbij.

Gepland

We willen graag dat alle teams aan teamreflectie doen. Ook de teams die in 2021 weinig tijd hadden voor teamreflectie, door corona of doordat het team nieuw was. Teamreflectie is en blijft belangrijk voor goede zorg.

Lees meer over wat we in 2021 deden aan teamreflectie

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau