Cliënten en verwanten delen hun ervaringen

Amerpoort wil graag weten wat cliënten belangrijk vinden in hun leven. En hoe zij de zorg en ondersteuning van Amerpoort ervaren. Zo kunnen wij telkens onze zorg en ondersteuning verbeteren. Cliënten en verwanten kunnen hun ervaringen delen in een ‘Dit-vind-ik-ervan-gesprek’ (DVIE). Als een cliënt of begeleider niet tevreden is, kunnen ze ook een klacht melden.

Ons doel voor 2021 was dat 30% van de cliënten en/of verwanten een DVIE-gesprek gevoerd heeft. En dat in 80% van de teams minimaal één medewerker is geschoold in het voeren van de DVIE-gesprekken. Ook wilden we dat de resultaten zo worden vastgelegd dat iedereen er verbeterpunten uit kan halen.

Gedaan

In 2021 zijn er 272 DVIE-gesprekken met cliënten of verwanten geweest. Dat is met 18% van de cliënten. Er zijn veel verschillende thema’s besproken. Uit de gesprekken bleek dat de meeste cliënten zich goed voelen. 

Het meest werd gesproken over de thema’s

  • gevoel
  • lijf 
  • vrienden & kennissen

69% van de teams heeft minimaal één medewerker die is geschoold in DVIE. Soms waren cliënten niet tevreden. In 2021 waren er 49 klachten. De meeste klachten hadden te maken met corona. Bijna alle klachten zijn afgehandeld.

Geleerd

We hebben van de DVIE-gesprekken geleerd dat cliënten en verwanten heel positief zijn over de thema’s:

  • gevoel
  • familie 
  • huis

De drie thema’s waar cliënten of verwanten iets in willen veranderen zijn: 

  • lijf
  • gevoel 
  • vrienden & kennissen 

Bij het thema Lijf willen cliënten bijvoorbeeld meer bewegen. Of minder vet eten. Daar gaan de cliënten dan samen met de begeleiders mee aan de slag.

We leerden ook dat het nog lastig is om voor heel Amerpoort de uitkomsten uit de gesprekken te gebruiken. Er zijn nog te weinig DVIE-gesprekken geweest om te zien of er iets voor heel Amerpoort geldt. We merkten ook dat we de uitkomsten nog niet goed uit de systemen kunnen halen. Daardoor zien we niet goed wat geldt voor een team, voor een cluster of voor de hele organisatie. We verwachten dat dit volgend jaar beter kan.

Gepland

De doelen van 2021 waren wat hoog en zijn niet behaald. In 2022 gaan meer medewerkers de DVIE-cursus volgen. We willen dat van ieder team minimaal 1 medewerker de cursus volgt. Zodat elke cliënt dit gesprek met hun begeleider kan voeren. We gaan ervoor dat eind 2022 ongeveer 50% van de cliënten een DVIE gesprek heeft gehad.

Daarnaast krijgt Amerpoort een nieuw Elektronisch Cliëntendossier (ECD). Daarmee willen we dat de uitkomsten uit de DVIE-gesprekken goed in het systeem komen. Zodat een team, cluster en de organisatie ervan kan leren.

Lees meer over wat cliënten ons leren in de DVIE-gesprekken

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau