Persoonlijk plan voor een goed leven

Werken aan een goed leven voor cliënten, hoe doe je dat? Wat draagt bij aan een goed leven? Wat willen de cliënt en de verwant? Daarvoor voeren we gesprekken en maken we met elkaar een persoonlijk plan.

Minstens 1 keer per jaar bespreken cliënt, verwant en begeleider het persoonlijk plan. Als het nodig is, worden nieuwe doelen en afspraken in het plan gezet. Die worden na een tijdje weer besproken. Dit heet cyclisch werken. Ons doel voor 2021 was: 95-98% van de plannen is actueel oftewel op tijd besproken.

Gedaan

Persoonlijke plannen illustratie.jpg

In 2021 is 87% van alle plannen 1 of 2 keer besproken, ondanks corona. Voor cliënten die vallen onder de Wet langdurige zorg (WLZ) gebeurde het zelfs bij 93% van de plannen. Dat is iets minder dan we wilden, maar dat komt ook door Corona. We zijn daarom toch tevreden.  

Medewerkers hebben hun best gedaan om de plannen bij te houden. De werkgroep die nadenkt over cyclisch werken, heeft in 2021 afspraken op papier gezet. Daarin staat hoe we het beste cyclisch kunnen werken. Verder is onderzocht wat bijdraagt aan een goede samenwerking in de driehoek tussen cliënt, verwant en begeleiders.

Geleerd

We leerden dat cyclisch werken helpt om aan te sluiten bij wat cliënten nodig hebben. Het is dan ook goed dat steeds meer teams weten hoe je cyclisch werkt. De afspraken hierover helpen daarbij.

Een makkelijker Elektronisch Cliëntendossier (ECD) kan ook helpen. Het is nu nog lastig om in ons systeem de persoonlijke plannen goed bij te houden. Medewerkers vinden zorg verlenen belangrijker dan informatie goed in een systeem zetten. 

Uit het onderzoek leerden we dat belangrijk zijn voor een goede samenwerking in de driehoek: 

  • respect
  • communicatie 
  • inleven in de ander 
  • grenzen stellen 
  • heldere verwachtingen 
  • vertrouwen

Gepland

Eind 2022 gaan we met een nieuw ECD werken. Dan wordt cyclisch werken makkelijker.  We willen dat eind 2022 minimaal 95% van alle plannen actueel en besproken is met de cliënt en/of verwant.

Verder blijven we het goede gesprek in de driehoek van cliënt, familie en medewerker voeren. Zo werken we samen aan een goed leven voor de cliënten.

Lees meer over cyclisch werken

Terug naar startpagina Kwaliteitsrapport 2021

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau