Amerpoort gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Op de pagina met onze cookie- en privacyverklaring kun je meer lezen over deze cookies.
“Ik leer hier elke dag veel dingen die ik zowel thuis als op het werk kan toepassen.”
Zij-instromers in de zorg brengen, naast andere vaardigheden, vaak ook veel levenservaring en extra motivatie mee. Zij zijn daarom vaak een een waardevolle aanwinst voor organisaties in de gehandicaptenzorg. Martijn Visbeen, assistent begeleider bij Amerpoort en zij-instromer via de certificatenroute, is door zijn persoonlijke ervaringen extra gemotiveerd om zich dagelijks in te zetten.
Sinds anderhalf jaar werkt Martijn Visbeen (37 jaar) als assistent begeleider bij Amerpoort. Hij is daar in december 2022 gestart als zij-instromer en volgt de certificatenroute. Dit houdt in dat hij naast het opdoen van praktijkervaring ook een aantal uur per week naar school gaat om certificaten te halen. De locatie waar Martijn werkt, blijkt een hele goede match: “Het sluit mooi aan bij mijn persoonlijke ervaringen waardoor ik mij goed kan inleven bij cliënten.”
Aan mezelf gewerkt
Martijn heeft in het verleden te maken gehad met verschillende psychische klachten. Toen hij na zijn school ging werken in de horeca, bleek dit niet goed uit te pakken. Hij belande in een burn-out en kreeg psychoses. Hij vertelt: “Dat was een pittige tijd waarin ik veel therapie heb gehad en aan mezelf heb gewerkt. Ik heb er veel van geleerd en ben er ook sterker uitgekomen.”
Interesse vanuit thuissituatie
Martijn: “Na zo’n twaalf jaar uit de running te zijn geweest, ben ik gaan kijken of ik wat anders kon gaan doen. Ik wilde niet meer terug de horeca in want het aantal uren daar versterkte mijn klachten.Toen kwam ik uit bij de zorg. Eerst wilde ik iets gaan doen als ervaringsdeskundige in de ggz vanwege mijn eigen ervaringen. Maar dat kwam ook wel weer te dichtbij.”
“Toen ben ik gaan kijken naar iets dat meer richting het autismespectrum zat. Ik heb namelijk zelf een zoontje met autisme die deels uit huis woont. Dat heeft daarom ook mijn persoonlijke interesse en ik wilde hier ook graag meer over leren.”
Dag meelopen
Toen Martijn eenmaal wist wat hij wilde, verliep het allemaal vrij snel en soepel. “Mijn cv stond online en ik werd gebeld door een recruiter van Amerpoort. Die vroeg mij wat ik zou willen. Ik gaf aan dat ik eigenlijk eerst een dagje zou willen meelopen en heb aangegeven welke doelgroep mijn voorkeur heeft. Dat meelopen vond ik zo leuk dat ik ben gebleven. En zo komt het dat ik nu nog steeds op deze plek zit: de Egelantier bij Amerpoort. Dat is een woongroep voor jongvolwassenen met diverse problematiek zoals autismespectrum en hechtingsproblematiek.”
Makkelijk inleven in cliënt
Van zijn keuze om te switchen heeft Martijn zeker geen spijt. “Het bevalt hier heel goed en ik schijn het goed te doen. Ik leer hier elke dag heel veel. Ook veel dingen over mijn zoontje en dat kan ik allemaal weer toepassen, zowel thuis als op het werk. Het is een heel hecht team, je kan alles vragen. Als iets niet goed loopt, is er altijd wel een collega die je kan vragen om bij te springen of te helpen.” Hoewel Martijn geen ervaring had in de zorg, heeft hij door zijn levenservaring extra vaardigheden die goed van pas komen in zijn werk. Martijn: “Het kunnen verplaatsen in een ander gaat mij makkelijk af. Ik heb zelf veel meegemaakt en kan mij daardoor goed inleven in iemand met soortgelijke problematiek.” Lachend vult hij aan: “Blijkbaar heb ik hier gevoel voor.”
Tip voor organisaties
Als Martijn nog een tip zou mogen geven aan andere organisaties dan noemt hij: “Sta open voor zij-instromers en neem zelf contact met hen op. Als zij-instromer kan het lastig zijn om de stap te zetten om iets anders te gaan doen. Doordat een recruiter proactief contact met mij opnam, was voor mij die stap kleiner.”
En hoe ziet hij zijn toekomst? Martijn: “Ik ben nu nog bezig met de certificatenroute en moet in totaal zes certificaten in halen. Ondertussen ga ik lekker verder met mijn werk. Misschien wil ik ooit nog doorgroeien naar persoonlijk begeleider. Ik kan nog best een tijd vertoeven op de plek waar ik nu zit!”
___________________________________________
Positieve ervaringen certificatenroute
Om de kwaliteit van zorg te kunnen waarborgen hebben we voldoende, bekwame, vitale en gemotiveerde medewerkers nodig. Die vanuit intrinsieke motivatie kiezen voor de gehandicaptenzorg. Dat is met de huidige krappe arbeidsmarkt, de hoge werkdruk en een onevenredige inzet van zzp’ers een flinke uitdaging. We willen als VGU-leden (waar Amerpoort ook lid van is) intensiever samenwerken om deze uitdagingen aan te gaan. Daarom werken we vanuit het project Arbeidsmarkt gezamenlijk aan het vergroten van de instroom van nieuwe medewerkers. Dat doen we door in te zetten op de gezamenlijke werving van zij-instromers en hen ook zelf op te leiden via de certificatenroute. Dat is een route voor zij-instromers om met certificaten sneller aan de slag te kunnen in de gehandicaptenzorg.
Ervaringsverhalen
Wat is de ervaring van zij-instromers die via de certificatenroute aan de slag gaan? VGU sprak hierover met een aantal betrokkenen, waaronder Martijn. De verhalen verschijnen op de LinkedIn-pagina van de VGU.
Over de VGU
De gehandicaptenzorg staat voor grote uitdagingen: de zorgvragen van onze cliënten worden complexer, er is grote krapte op de arbeidsmarkt en we moeten investeren in kwaliteit, toegankelijkheid en de betaalbaarheid van zorg. Deze uitdagingen zijn te groot om alléén te beantwoorden. Daarom werkt de Vereniging Gehandicaptenzorg Utrecht (VGU) - bestaande uit 15 zorgorganisaties - gezamenlijk aan een toekomstbestendige gehandicaptenzorg. Samen sta je immers sterker dan alleen. We wisselen binnen de regio Utrecht kennis en ervaring uit en bundelen daarmee onze krachten en creativiteit. Het project arbeidsmarkt is één van de acht projecten die voortkomen uit de regionale werkagenda van de VGU.
Meer weten?
Wil je meer weten over de certificatenroute of het project Arbeidsmarkt van de VGU? Neem dan contact op met projectleider Edith Lute via Edith.Lute@abrona.nl.
Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. Voor alle algemene vragen kunt u 24 uur per dag terecht bij de receptie van Amerpoort: 035 647 5555 - info@amerpoort.nl
Klantbureau