EdLoket interviewt directeur Andreas Trauernicht

15 november 2023

Op een stormachtige dag spreken Judith, Joyce en Thijmen van EdLoket met Andreas Trauernicht. Sinds 1 juni is Andreas de nieuwe directeur van Divisie 3.

Op een stormachtige dag spreken Judith, Joyce en Thijmen van EdLoket met Andreas Trauernicht. Sinds 1 juni is Andreas de nieuwe directeur van Divisie 3. Hij gaat over Amerpoort locaties in de regio Utrecht, Zeist, Vinkeveen en Bosch en Duin. Ook zorgt hij ervoor dat begeleiders meer leren over LVB+. Verder gaat hij over woongroepen voor jongeren die door hun ouders zijn opgezet. Amerpoort geeft zorg in die ouderinitiatieven. 

Andreas is 54, hij woont met zijn vrouw en twee zoons in Oud-Zuilen. Hij fietst, zwemt en leest graag. Met zijn boekenclub heeft hij al 115 boeken gelezen.  

Andreas werkt al lang in de gehandicaptenzorg. Hij werkte bij de Hartekamp Groep en bij Reinaerde. Bij Keistad werkte hij als begeleider met mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB). “Ik kende EdLoket al voordat ik bij Amerpoort ging werken. Bij de Hartekamp Groep werkte ik mee aan het opzetten van een cliëntredactie. Zij hebben de ervaringen en tips van Edloket gebruikt.” 

Joyce: “Wat is je eerste indruk van Amerpoort?”  
Andreas: “Mijn allereerste indruk? Daar waren wij allebei bij, Joyce. Dat was bij het sollicitatiegesprek. Het viel mij op dat Amerpoort aandacht besteedt aan de manier waarop cliënten kunnen meepraten in zo’n sollicitatie. Dat vind ik heel positief. Op mijn eerste werkdag had ik een bijeenkomst waar ik gelijk 50 mensen ontmoette. Er werken heel leuke mensen bij Amerpoort en ik heb al veel leuke cliënten ontmoet.” 

Judith: “Waarom wil je bij Amerpoort werken?”  
Andreas: “Ik vind werken met mensen met een beperking heel leuk. Zodat ik ervoor kan zorgen dat zij ook een goed leven hebben, op een mooie plek wonen en worden ondersteund. Het is soms ook ingewikkeld en lastig om te leven met een beperking. Ik heb veel bewondering voor de begeleiders die mensen met moeilijk gedrag kunnen begeleiden.”  

Thijmen: “Wat doe je als directeur bij Amerpoort?” 
Andreas: “ Eigenlijk doe ik van alles. Niet iedere cliënt merkt iets van mijn werk. Ik ben bezig met grote dingen die over heel Amerpoort gaan. Ik ben ook verantwoordelijk dat het goed gaat met Amerpoort. Ik doe veel administratief werk, dingen regelen en gesprekken voeren. Ik moet dus veel praten. Maar ik vind het ook fijn als er wat gebeurt. Als we bijvoorbeeld plekken vinden waar we later woningen kunnen bouwen voor cliënten. Daarnaast luister ik naar cliënten en medewerkers. Soms hebben mensen klachten. Dan kijk ik niet wie er gelijk heeft. Maar zorg ik liever dat we afspraken maken en het weer goedkomt.”  

Joyce: “Wat doe je al aan begrijpelijke taal?” 
Andreas: “Daar probeer ik zoveel mogelijk aan te denken. Ik moest laatst een brief schrijven aan cliënten over een nieuwe manager. Toen heb ik wel opgelet of ik korte zinnen gebruikte. Ook heb ik een paar cliënten gevraagd of de brief begrijpelijk was. Ik schrijf plannen ook graag op de computer in PowerPoint. Dan gebruik je vanzelf korte zinnen. En is het eerder duidelijk wat je bedoelt.”  

Joyce: “Wat ga je veranderen bij Amerpoort?” 
Andreas: “ik wil graag samen mét mensen nadenken over het werk. En niet vóór mensen nadenken over het werk. 

Zodat medewerkers ervaren dat ze meer invloed hebben en mee kunnen denken. Dan blijven ze ook graag werken bij Amerpoort. Het is niet goed voor een organisatie als er heel veel wisselingen zijn. Zelf wil ik graag ook wel voor langere tijd bij Amerpoort blijven werken.”  

 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau