Bijpraten met de raad van bestuur

11 juli 2023

Hoe kijkt de nieuwe raad van bestuur naar Amerpoort?

Op 1 mei begonnen Hans den Hollander en Daan Boot als raad van bestuur ad interim bij Amerpoort. In de afgelopen weken bespraken ze met managers uit zorg en ondersteuning wat er bij Amerpoort moet gebeuren. Net als veel andere zorgorganisaties moet Amerpoort maatregelen nemen om financieel gezond te worden. En keuzes maken. Hans: “Wat doen we wel, wat doen we niet? De ambities zijn groot, de middelen zijn altijd beperkt. De kunst is om te focussen op de dingen die echt belangrijk zijn.” 

Hoe bevalt het tot nu toe om raad van bestuur ad interim te zijn bij Amerpoort? Wat is jullie opgevallen in de organisatie? 

Hans: “Ik vind het een boeiende ontdekkingstocht. Ik heb vooral in de ziekenhuiszorg gewerkt en kende de verstandelijk gehandicaptenzorg nog nauwelijks. Amerpoort is een plezierige organisatie waar medewerkers deskundig en betrokken zijn. Ik heb bewondering en respect voor de medewerkers. Iemand begeleiden die de hele dag nabijheid nodig heeft, dat is nogal een verantwoordelijkheid. En elke cliënt vraagt om een eigen aanpak.” 

Daan: “Ik voel me heel welkom, Amerpoort is een mooie organisatie. De medewerkers zijn echte vakmensen, zowel in de zorg als bij de ondersteunende diensten.” 

Jullie zijn nu bezig met de kaderbrief. Wat is dat voor document? 

Daan: “In de kaderbrief geven we een doorkijkje naar volgend jaar. Wat willen we realiseren en welke financiële middelen hebben we daarvoor? De essentie is echt: de basis op orde. Zowel in de zorg, op het gebied van medewerkers en financieel. Dat is niet alleen een Amerpoort-verhaal, het speelt in de hele sector.” 

De toenemende financiële problemen zijn toe te schrijven aan een aantal ontwikkelingen, zegt de analyse van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN). Zo raakt de hoge inflatie organisaties, maar ook de inkoop van energie en de situatie op de vastgoedmarkt. Daarnaast neemt de gemiddelde zorgzwaarte van mensen met een beperking jaarlijks toe. Dat stelt hoge eisen aan de inzet en vakbekwaamheid van medewerkers in de gehandicaptenzorg, terwijl de sector juist kampt met personeelskrapte en oplopend ziekteverzuim. Er wordt daarom in toenemende mate een beroep gedaan op personeel niet in loondienst (PNIL), waardoor de loonkosten stijgen. In 2022 steeg het PNIL-percentage met 36 procent. Tot de hoofdoorzaken van de financiële problemen hoort ook het beleid rondom de inkoop van langdurige zorg. Dit beleid houdt onvoldoende rekening met oplopende kosten, waardoor de tarieven voor 2024 voor veel zorgaanbieders te laag zijn.
Financiële zorgen in de gehandicaptensector | analyse VGN

(vervolg van interview met Hans den Hollander en Daan Boot)

Wat betekent de financiële krapte voor bouwplannen van Amerpoort? 

Daan: “We zijn samen met Sherpa bezig met de toekomstvisie Nieuwenoord en Eemeroord in Baarn. Maar we kunnen op z’n vroegst pas in juni 2024 naar de bank om financiering aan te vragen voor de bouw. Daarvoor is nodig dat we financieel voldoende gezond zijn. Of dat we goed kunnen uitleggen waarom dat nog niet zo is. Vastgoed is best een donkere wolk. We moeten bij Amerpoort behoorlijk wat aanpassen aan de gebouwen. De kosten van bouwen en verduurzamen worden alleen maar hoger. Amerpoort staat hier voor een grote klus.” 

Zo’n andere ‘donkere wolk’ zit in de kosten voor complexe zorg. De zwaardere zorg neemt toe. Maar dat is ook de duurste zorg.  

Hans: “Complexe zorg wordt vaak niet voldoende gefinancierd. We moeten de verliezen op complexe zorg dus compenseren met geld uit minder complexe zorg. Brancheorganisatie VGN pleit voor een hogere vergoeding voor complexe zorg. Ik denk dat we voor complexe zorg wel meer geld krijgen, maar minder voor de ‘lichtere’ zorg. Die solidariteit vind ik ook niet onlogisch. We moeten met z’n allen bijdragen aan de betaalbaarheid van de zorg en dus niet meer geld uitgeven dan noodzakelijk. Complexe zorg is ook belangrijk en sluit aan op de vraag uit de samenleving. We ‘helpen waar niemand helpt’, precies zoals de nonnen in 1955 ook al deden toen ze begonnen op Nieuwenoord.” 

Amerpoort zit in een periode van bovengemiddeld veel wisselingen in directie, bestuur en management. De gehandicaptensector als geheel staat onder druk. Wat willen jullie meegeven aan verwanten die zich misschien zorgen maken over deze ontwikkelingen?  

Hans : “Samen werken aan een goed leven voor mensen met een verstandelijke beperking staat altijd voorop. De nieuwe directieleden gaan vaak naar locaties toe, zodat ze de organisatie goed leren kennen. Een goede financiële basis en voldoende medewerkers zijn onmisbaar om die kwaliteit en continuïteit van zorg te kunnen behouden. Dus nemen we nu maatregelen om te kunnen blijven doen waar het om gaat: goede zorg bieden aan de cliënten.”

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau