Vooruitblik op het nieuwe cliëntportaal Caren

07 juli 2022

Verwanten en wettelijk vertegenwoordigers hebben afgelopen week deze brief gekregen over het nieuwe portaal.

Zoals aangekondigd gaan we na uitgebreid vooronderzoek vanaf 26 september a.s. werken met een nieuw elektronisch cliëntendossier (ECD). We stoppen dan met PlanCare en gaan over op het programma ONS van Nedap. Daarover heeft u in mei al een brief gekregen. In deze brief leggen we meer uit over het nieuwe cliëntendossier ONS en het klantportaal Caren. 

Waarin verschilt ONS van PlanCare?

ONS is veel gebruikersvriendelijker dan PlanCare. Bovendien kan ONS op elk apparaat kan worden gebruikt; een computer, laptop, tablet of telefoon. Daardoor kunnen medewerkers sneller en eenvoudiger rapporteren en krijgt u betere informatie. Bovendien levert het medewerkers meer tijd op voor het werken met de cliënt.

Keuzes bij het inrichten van ONS

Veel is ‘standaard’ in ONS. Toch kan je als zorgorganisatie ook keuzes maken bij de inrichting van ONS. Amerpoort heeft aan cliënten en verwanten gevraagd wat zij belangrijk vinden. Die ervaringen heeft Amerpoort meegenomen bij de inrichting. Zo is onder andere het volgende besloten:

  • Het uitgangspunt voor het delen van documenten en rapportages is: ‘open, tenzij’.
  • De berichtenfunctie in ONS gaan we voorlopig niet gebruiken. Dit om te voorkomen dat begeleiders berichtjes over het hoofd zien of dat het gebruik van mail, telefoon én berichtenfunctie tot verwarring leidt. 
  • Wel gaan we andere opties gebruiken die de samenwerking tussen cliënten, verwanten en begeleiders ondersteunen. Zo kunt u afspraken toevoegen aan de Agenda, zodat zorgmedewerkers die afspraken ook zien. Verder kunt u samen met de cliënt wensen en voorkeuren zelf opschrijven in het persoonlijk cliëntverhaal. 
  • Het veilig melden van incidenten gaan zorgmedewerkers in het systeem Triasweb doen. Dat wordt gekoppeld aan ONS. Met Triasweb kunnen we door goede analysemogelijkheden nog beter van incidenten leren en de zorg verbeteren.

Wat is het klantportaal Caren?

Via het klantportaal Caren hebt u inzage in het dossier en ziet u hoe het met uw verwant gaat. U kunt bijvoorbeeld de dagelijkse rapportages, de agenda en het Persoonlijk Plan zien. Caren is dus de ’ingang’ voor cliënten en verwanten naar het dossier in ONS. 

Wat gaat u hiervan merken?

Misschien leest u nu al mee in het dossier van uw naaste, via het PlanCare portaal of de EVA-app. Dat stopt in de tweede helft van september. Vanaf 26 september gaan we dus over op ONS en Caren.

Meer weten?

Begin september ontvangt u weer een brief over het klantportaal Caren. Daarin leest u hoe u eind september kunt inloggen. Ook leest u hoe u hulp kunt krijgen bij het gebruik van Caren.

Heeft u vragen? Mail dan naar zorgvanmorgen@amerpoort.nl . 


 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau