Versterken samenwerking tussen familie en zorgmedewerkers

07 februari 2022

Terugblik bijeenkomst 27 januari 2022.

Bouwstenen voor samenwerking

Lenieke Velis, manager bij het Expertisecentrum van Amerpoort, vertelt over de uitkomsten van haar onderzoek naar het versterken van de samenwerking tussen familie en zorgmedewerkers.

“Ik ben begonnen met interviews met de verschillende rollen binnen de samenwerking in de driehoek cliënt – familie – zorgmedewerker om het vraagstuk helder te krijgen. Vanuit deze interviews werd mij echter helder dat bijna iedereen direct begon over de samenwerking tussen familie en zorgmedewerkers. Dat maakte dat ik me daar meer op ben gaan richten.

Uit gesprekken met teams kwam naar voren dat er behoefte nodig is aan duidelijkheid. Wat wordt er precies verwacht van ze, en vooral het hoe. Dat is de reden waarom we naar een visie op deze samenwerking hebben toegewerkt. Een visie omschrijft waar we voor staan binnen Amerpoort, wat we belangrijk vinden, onze normen en waarden. Het functioneert als ethisch kompas voor de organisatie. Het omschrijft het WAT.

Vanuit de analyse van de gegevens hebben we vervolgens bouwstenen gefilterd. Bouwstenen die nodig zijn om de samenwerking te versterken. Dit zijn de bouwstenen:

  • Vertrouwen
  • Respect
  • Communicatie
  • Inleven in de ander
  • Grenzen aangeven

Vervolgens hebben we in een aantal bijeenkomsten waar alle rollen vertegenwoordigd waren, de vertaling van de thema’s naar de praktijk in houding en gedrag gemaakt, oftewel het HOE.

Bekijk hier het document met visie en bouwstenen gekoppeld aan houding en gedrag en inspirerende vragen die gesteld kunnen worden om de samenwerking te versterken (PDF-bestand).

Hoe nu verder? Vanuit het onderzoek stel ik een adviesrapport op, met input van betrokkenen. Samen met de visie en bouwstenen is dit input voor een implementatieplan, dat wordt voorgelegd aan MT en CCR. Hiermee kunnen we verder aan de slag om de samenwerking te versterken.”

Begrijpen en begrenzen in de driehoek

Chiel Egberts is orthopedagoog, schrijver en expert op het vlak van driehoekskunde. Hij vertelt over hoe de samenwerking in de driehoek van cliënt – familie - zorgmedewerker een succes kan worden.

Afbeelding driehoek.png

Vertrouwen, benadrukt Chiel Egberts, is dé basis. Het is het fundament om samen te werken. Wanneer je samenwerkt in de driehoek, is het goed om je als familie te realiseren dat er samenwerking ontstaat tussen jouw familielid en de zorgmedewerker onderling, waar jij geen onderdeel van uitmaakt. Of besef je als zorgmedewerker dat er veel historie is tussen familie en cliënt, die je moet meenemen in je relatie met cliënt en familie. Eigenlijk bestaat de driehoek uit meerdere driehoeken, tussen verschillende familieleden en zeker verschillende zorgmedewerkers.

Bonus – verbinding - positie

Als zorgmedewerker gaat het er om dat je het goede doet (bonus). Maak waar wat je zegt of doe liefst iets meer of iets eerder. De verbinding heeft met communicatie en empathie te maken. De driehoek is mensenwerk en de verbinding zit in de top. Het maakt verschil vanuit welke positie je iets bekijkt. Soms zie je dus als familie iets heel anders dan als zorgmedewerker. Ga daarom bij de ander staan en bekijk het vanaf daar. Let wel op, dat je niet ‘in elkaars schoenen gaat lopen’.

Dit is waar het om draait: probeer te verbinden door te begrijpen, neem positie door te begrenzen.

Chiel Egberts sluit af met het advies voor de praktijk: investeer in begeleiders, zij zijn de mensen die het contact hebben met de familie. Door mensen te trainen kunnen zij helpen om de samenwerking in de driehoek te verbeteren.

Documentaire en interactief theater: ‘Waar de helden zijn’ 

Pieter Diddens verzorgt met Marike van Weelden een interactief theaterprogramma rond de documentaire ‘Waar de helden zijn’, over het leven met een kind dat extra zorg nodig heeft. Dit is een vervolg op de succesvolle theatervoorstelling ‘Lastige Ouders’.

Aansluitend aan de indrukwekkende documentaire bespreken we de verschillende perspectieven in een verdiepend gesprek.

Voor vragen, mail  naar Lenieke Velis: l.velis@amerpoort.nl.

Terugkijken?

De hele bijeenkomst is terug te kijken via het YouTube kanaal van Amerpoort:

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau