'Je mag het inkijken. Maar het hoeft niet.'

22 april 2021

Ervaringsdeskundige Eline Kampen en begeleider Kees Six Dijkstra over de app waarmee cliënten straks in hun dossier kunnen kijken.

Binnenkort start Amerpoort met een klantportaal. Cliënten kunnen via een app lezen wat de begeleider over hen heeft geschreven in PlanCare. Wat betekent dat in de praktijk?

Ervaringsdeskundige cliënt Eline Kampen en begeleider Kees Six Dijkstra vertellen daarover.
PlanCare is het elektronisch cliëntdossier. Daarin staat alle informatie die bij Amerpoort over een cliënt wordt opgeschreven.

Kees, wanneer schrijf je iets op in PlanCare?

“Elke week kom ik op bezoek bij Eline of komt zij naar onze hoofdlocatie in De Meern. We praten dan over hoe het gaat. Hoe was je week? Wat heb je meegemaakt? Na dat gesprek schrijf ik in PlanCare op wat we hebben besproken.” 

Eline, ben je wel eens nieuwsgierig naar wat Kees heeft opgeschreven?

“Ik weet dat ik nu al het recht heb om zelf in PlanCare te kijken. Maar dat heb ik nog nooit gevraagd. Ik vertrouw erop dat Kees goed opschrijft wat we hebben besproken. Het is fijn om bij mensen dingen kwijt te kunnen. De begeleider biedt een luisterend oor en ik kan met vragen bij hem terecht.”

Hoe gaat de planbespreking in zijn werk? 

Eline: “Eens per jaar hebben we planbespreking. Dan zijn mijn ouders er ook bij.” 
Kees: “Dan kijken we terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooruit. Zijn er dingen die je wilt leren? Dat doen de coördinerend begeleider en de persoonlijk begeleider altijd samen. Zo kan de één het gesprek kan leiden en de ander aantekeningen maken. We maken dan een uitgebreid verslag. Iedereen mag dat nalezen en verbeteren voordat het in PlanCare komt te staan.”

Nu komt er binnenkort een app. Met die app kan je instellen dat cliënten en verwanten delen van PlanCare kunnen lezen. Wat vinden jullie daarvan?

Eline: “Ik hoef niet per se mee te kijken. Ik vertrouw er wel op dat Kees het goed opschrijft. Ik vind het goed dat we de keuze kunnen maken. Je mag het inkijken. Maar het hoeft niet. En als je het later toch wel wilt, dan is dat ook goed.”  

Kees: “Ik merk dat cliënten er verschillend over denken. De één zegt: ik hoef geen inzage, want ik heb mijn afsprakenschriftje en dat werkt goed. De ander zegt: ik ben blij dat ik straks in PlanCare kan lezen. Die vindt dat juist leuk en interessant. En als je het niet zeker weet? Je kunt de app downloaden en het uitproberen. Bevalt het niet, dan haal je die app gewoon weer van je telefoon.” 

Zo groot is de verandering dus ook weer niet. Eline: “Het recht op inzage had ik al. De app maakt het alleen gemakkelijker.” 


 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau