Vreemde mail gekregen van Amerpoort? Niet openen, weggooien

02 oktober 2020

Amerpoort heeft last van een digitale virusaanval.

Mailt u wel eens met medewerkers van Amerpoort? Wees dan dezer dagen extra alert bij het behandelen van uw e-mail. De digitale werkomgeving van Amerpoort heeft namelijk last van een virusaanval.

Mailt u iets belangrijks naar Amerpoort? Check dan per telefoon of WhatsApp of uw bericht is aangekomen. 

Wat is er aan de hand?

Amerpoort heeft last van een aanval door het Emotet-virus. Het speelt ook bij de andere zorgorganisaties van de Carante Groep, het samenwerkingsverband dat de ICT verzorgt. U heeft misschien gemerkt dat in de afgelopen weken vreemde mailtjes met een besmette bijlage rondgingen. 

Maatregelen

Carante Groep werkt op volle kracht aan de bestrijding van het virus. Zo zijn er binnen de hele Carante Groep 100 miljoen e-mailberichten gescand en staat de beveiliging extra scherp afgesteld. Medewerkers van de zorgorganisaties en hun contactpersonen merken dat aan het e-mailverkeer: berichten komen vertraagd of soms niet aan. Wilt u toch een bijlage mailen naar een medewerker van Amerpoort, stuur het dan als pdf.  

Ik heb een vreemde mail gekregen

Mogelijk heeft u van Amerpoort een e-mail met een bijlage gekregen die erg lijkt op een mail die u een aantal maanden of weken geleden van deze afzender heeft ontvangen. Aan het mailadres van de afzender kunt u zien dat de mail nep is. 

Wat moet u doen?

  • Klik niet op de bijlage
  • Klik niet op eventuele links in de mail
  • Stuur de mail s.v.p. door naar valse-email@amerpoort.nl, liefst als bijlage. In deze handleiding leest u hoe u de valse mail als bijlage kunt versturen.
  • Gooi de valse mail weg
  • Leeg het postvak Verwijderde items

Heeft u al op een link geklikt of de bijlage geopend?

Als u een virusscanner gebruikt, dan heeft deze de bijlage waarschijnlijk wel herkend en behandeld als besmet bestand. U krijgt dan een melding op uw computer. Bij twijfel kunt u de virusscanner op uw computer een extra scan laten uitvoeren, om eventuele besmette bestanden te vinden en te verwijderen. 

Onze excuses voor de overlast.
 

 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau