Zorgvuldig omgaan met informatie. Dat willen we voor onszelf en voor cliënten. Maar het is niet altijd eenvoudig of vanzelfsprekend. In ons werk delen we vaak informatie over cliënten. Dat is meestal ook vertrouwelijke informatie, over gezondheid, persoonlijk plan of soms een zorgelijke situatie. Amerpoort heeft een aantal aanpassingen gedaan vanwege de nieuwe privacy wetgeving die op 25 mei is ingegaan:
- We hebben op onze website de privacyverklaring aangepast.
- We hebben een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aangesteld voor de CaranteGroep. Amerpoort is aangesloten bij dit samenwerkingsverband. Deze functionaris is te bereiken via e-mail fg@amerpoort.nl.
- We maken afspraken met andere partijen waar we persoonsgegevens mee uitwisselen. Denk aan zorgverleners of software leveranciers zoals van PlanCare.
- We hebben een scan uitgevoerd om te inventariseren welke activeiten Amerpoort op het terrein van privacy moet oppakken.
- Voor alle vragen rondom privacy en gegevensverwerking kunnen medewerkers terecht op de interne community Amerpoort en Privacy. Deze community vullen we steeds met meer onderwerpen.
- We werken aan het privacy bewustzijn van alle medewerkers, zodat iedereen weet waar hij of zij op moet letten en zorgvuldig omgaat met persoonsgegevens.
- De rechten van betrokkenen worden geborgd. We informeren cliënten, familie en medewerkers over hun rechten en zorgen ervoor dat Amerpoort deze verzoeken goed afhandelt (bijv. recht op inzage en recht op verwijdering van gegevens).
Heeft u vragen? Daarvoor kunt u terecht bij de afdeling Kwaliteit en Veiligheid, e-mail: veiligheid@amerpoort.nl.