Amerpoort wil weten hoe je kennis deelt op een leuke, inspirerende manier. En aan welke kennis behoefte is. Daarom startte de organisatie een estafette met de vraag: 'Wat betekent kennis delen voor jou?'.
Ruben Koman (werkzaam binnen het project Kennis Delen voor Amerpoort) trapt af:
'Kennis delen is voor mij ervoor zorgen dat medewerkers elkaar snel vinden op de aanwezige kennis. En dat we niet steeds het wiel opnieuw uitvinden, maar van elkaar leren. Mooi vond ik tijdens een bezoek in Amersfoort de eenvoudige, maar kostbare kennis van een medewerker over het zelf snijden van brood. Daarvoor gebruikt een cliënt een speciaal soort mes, waardoor het snijden wèl lukt. Ik vroeg me direct af: is die kennis op meerdere locaties bekend? Het zou mooi zijn dit voorbeeld verhalend op film op te nemen. Zo kan iedereen er kennis van nemen. Ik geef het stokje graag door aan Femke Rotshuijzen. Met dus de vraag: wat betekent kennisdelen voor jou?'
Delen via Twitter en bespreken in teams
Femke Rotshuizen (gedragsdeskundige Amerpoort):
'Wat betekent Kennis Delen voor mij? Ik merk dat ik kennis die ik verkregen heb via intervisie met collega's, scholing, ervaring of congressen graag deel via Twitter, het geven van trainingen en het bespreken in de teams waar ik bij betrokken ben. Ik ben nog op zoek naar een snelle en simpele manier om Kennis te delen op het intranet van Amerpoort, zodat het voor iedereen toegankelijk is en we van elkaar kunnen leren. Koko van Dordrecht wat betekent Kennis Delen voor jou?'
Leren van en verbinden met elkaar
Koko van Dordrecht (coördinerend begeleider Amerpoort):
'Kennis delen betekent voor mij vooral leren van elkaar. Maar ook: verbinden met elkaar. Voor mij is het belangrijk dat ik weet wat anderen aan het doen zijn en wil ik uitdragen waar ik mee bezig ben. Natuurlijk niet zozeer mij als persoon, maar als medewerker, in mijn rol. Als het gesprek bijdraagt aan een beter begrip is het een goeie dag!'
Kennis delen extern
Gelijktijdig met de interne activiteiten gericht op kennis delen, denkt Amerpoort ook na over het extern kennisdelen. Want met extern kennis delen leer je van andere zorginstellingen en andersom! En daarmee verbeter je de dienstverlening voor je cliënt.