“Hoe doen jullie dat toch?”

Blog van Paul Willems

Onlangs had ik een overleg met de vakbonden. Tijdens dat overleg gaven ze aan benieuwd te zijn naar hoe wij bij Amerpoort de overstap maken naar taakvolwassen werken. Veel vergelijkbare organisaties gaan werken met zelfsturende teams. Daarover horen ze nogal eens gemopper. De bonden vinden het opmerkelijk dat dit bij Amerpoort relatief rustig verloopt. Ze horen nauwelijks wanklanken vanuit de organisatie. “Hoe doen jullie dat toch?”, vroegen ze mij.

Berlengakade

Het is een ontwikkeling die we samen maken. Dat is volgens mij onze kracht. Iedereen wordt betrokken: medewerkers, cliënten en hun verwanten. Met elkaar bespreken we de kwaliteit van de geleverde zorg en van de gewenste zorg. Dat dit al volop gebeurt zie ik onder andere tijdens mijn werkbezoeken aan locaties. Zoals onlangs op een vrijdagochtend bij Berlengakade in Woerden. Daar zat ik aan tafel met bewoners, hun begeleiders en de manager (die, heel taakvolwassen, op gepaste afstand bleef).

Berlengakade is een van de tien locaties die meedoen aan de pilot ‘Dialoog over Kwaliteit’. Een project waar medewerkers, cliënten en verwanten samen kijken of en op welke manier de kwaliteit van zorg en dienstverlening beter kan. En dat ook samen oppakken als gelijkwaardige partners, die ieders inzichten en talenten benutten. Hier is een taakvolwassen aanpak voor nodig, omdat je samen verantwoordelijk bent. Tijdens mijn bezoek aan de locatie gaf een van de begeleiders een presentatie over hun deelname aan deze pilot. Bewoners en collega’s vulden haar aan en gingen erover met mij in gesprek.

Volgens hen versterkt de pilot het gevoel van samenwerken en levert het hen speerpunten op waar iedereen achter staat en mee aan de slag gaat. Voorbeelden van speerpunten waren: ‘minder mopperen’ en ‘meer persoonlijke aandacht’. Daarnaast inventariseerden bewoners en medewerkers waar sprake is van verspilling, bijvoorbeeld niet geïsoleerde verwarmingsbuizen.

Trots

Hoewel ik drie uur met het team en de cliënten aan tafel zat, was het van het begin tot het eind een geanimeerd gesprek.  Er is nog geopperd om mij een rondleiding te geven, maar we namen liever de tijd om aan tafel verder te praten. De ontvangst was zo hartelijk, de sfeer zo open en het wederzijds respect tussen begeleiders en cliënten groot. Daar kunnen zij enorm trots op zijn. Voor mij onderstreept het dat we een goede keuze hebben gemaakt met de start van taakvolwassen werken en Dialoog over Kwaliteit.

Vertrouwen

Ik realiseer me dat de veranderingen rondom de overstap naar taakvolwassen werken niet alleen een uitdaging zijn, maar soms ook spannend en belastend. Zowel voor cliënten, verwanten als medewerkers. Het is een proces waar we van leren en waarin we ons ontwikkelen. Waarbij het nodig is dat je kritische vragen mag en kunt stellen. Dit draagt allemaal bij aan een toekomstbestendig Amerpoort. En als dat gebeurt in dezelfde sfeer en met dezelfde motivatie als op de Berlengakade, dan heb ik er alle vertrouwen in dat we samen de goede koers varen.

Paul Willems
Bestuurder van Amerpoort.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau