Wat goed samenwerken doet op de Hoenderberg

23 mei 2023

Goede zorg voor de ouder wordende cliënt

In de afgelopen twee jaar hebben de teams op de Hoenderberg in Amersfoort gewerkt aan verbeteringen in de zorg. Onder het motto ‘Ouder worden is soms best vernieuwend’ hebben begeleiders gewerkt aan visie en samenwerking met alle betrokkenen bij de zorg. Dinsdag 16 mei hielden ze open huis om collega’s binnen Amerpoort, verwijzers en verwanten te vertellen over de Hoenderberg van nu. Die stonden te kijken van alle verbeteringen. “Dikke complimenten!”

Waar zijn we nou van? Dat was nooit zo duidelijk bij de Hoenderberg. De laatste jaren kwamen er steeds meer ouder wordende cliënten wonen op het hofje in Vathorst met vijf woongroepen, een dagbesteding en een leerhuis. Oudere cliënten hebben andere zorg nodig. Clustermanager Gijs Maaskant nodigde de medewerkers uit om zelf uit te vinden hoe zij de zorg konden aanpassen op de veranderende zorgvraag. Zo kwamen er vijf werkgroepen, waarin begeleiders van alle locaties samenwerkten rondom de thema’s visie, rooster, dagbesteding, samenwerking en medisch. Leden van die werkgroepen vertelden 16 mei tijdens de ‘Hoenderbergroute’ in alle panden over de resultaten. 

Visie

Onder leiding van gedragsdeskundigen Esther Brouwer en Margreet Hogenkamp-Kwant koos de werkgroep visie voor de Balance-methodiek. Hoenderberg 25, waar mensen met ernstige meervoudige beperkingen wonen, werkt met het LACCS programma. Alle medewerkers op de Hoenderberg zijn getraind in de methodiek. Voor Balance heeft de werkgroep gesprekskaarten ontwikkeld, met thema’s die spelen bij het ouder worden. “We merken dat het werkt,” vertelt coördinerend begeleider Anja Steenkamp. “Die kaarten liggen op tafel als we een planbespreking voorbereiden. Zo kan het team goed meedenken over wat de persoonlijk begeleider kan meenemen in het gesprek met de gedragsdeskundige en de verwant.” 

Rooster

Voorheen eindigde de ochtenddienst op de woningen om 11 uur. Immers, de bewoners gingen overdag naar de dagbesteding. “Maar het past niet bij deze doelgroep om geen achtervang te hebben,” leggen coördinerend begeleiders Lotte Loomans en Leonieke Vos uit. “Want een ouder wordende cliënt wil ook wel eens een dag vrij. Of alleen een ochtend naar de dagbesteding. Doktersafspraken moesten ook altijd voor 11 uur, of een medewerker moest langer blijven.”

Door het samenvoegen van drie dagbestedingsgroepen naar twee, speelde de Hoenderberg een dagdienst vrij. Daardoor is er nu een begeleider in de woning die tijd heeft voor een doktersafspraak, het elektronisch cliëntdossier of gewoon extra 1-op-1 aandacht. Lotte: “Cliënten kunnen nu door de week meer opladen en houden in het weekend meer energie over voor leuke dingen. Ons rooster is gezonder geworden door de langere diensten.” 

De nauwere samenwerking tussen medewerkers leidt ook tot meer contact tussen cliënten. Een client van 47 gaat nu regelmatig voorlezen bij een EMB-client op 25. Lotte: “Een andere cliënt kwam een keer toevallig aan de overkant op de groep Hoenderberg 47 terecht en gaat daar nu regelmatig koffiedrinken en een spelletje doen. Dat blijkt veel passender dan een extra dag naar de dagbesteding.” 

Dagbesteding

Dagbesteding Stuifberg heeft voor het open huis posters gemaakt met de S, de T, de U, de I, de F en Berg. Begeleiders Marloes Schuitema en Miet Matla geven er uitleg bij. “De S van samenvoegen. We hebben nu twee groepen, met elk 2 begeleiders op de groep. Lavendel is belevingsgericht, Jasmijn is meer gericht op productie en creatief. De T staat voor team en trots. We zijn als team steeds hechter geworden. De U staat voor uitdagende activiteiten. Hoe kan je iemand stimuleren en activeren? Zo hebben we bijvoorbeeld een kabouterpad door de tuin gemaakt, met kleine opdrachtjes. De I is van inloop tussen 9 en 10, voor de vroege vogels. De F is van frisse nieuwe start met nog meer clientvolgend werken. We willen kant- en klare activiteitendozen maken, die woonbegeleiders in het weekend kunnen pakken. Berg is van pieken en dalen. We blijven bijstellen. Bij deze doelgroep kan de energie zo omslaan.” Miet: “Het is leuk om continu bezig te zijn met vernieuwen. Ik krijg energie van nieuwe ideeën!”

Samenwerking

Coördinerend begeleider Maryse de Winter vertelt met ‘groepskameleon’ Chris van Ommen over samenwerking. Chris doet dagdiensten, maar werkt ook in de nachtdienst. Met de werkgroep samenwerking hielden ze enquêtes onder de collega’s op de Hoenderberg. Chris: “We vroegen bijvoorbeeld op welke groepen je zou kunnen werken of invallen. Voorheen voelden mensen zich vooral betrokken bij hun eigen groep. Nu zeiden ze: eigenlijk vinden we 23 ook leuk, of willen we wel kennismaken met de Joodse groep op 47.”  

De werkgroep bracht in kaart welke partijen naast begeleiders belangrijk zijn in het leven van de cliënt: de verwant, de nachtzorg, paramedici, dagbesteding, de gedragsdeskundige. “Als je de meest warme, liefdevolle plek wilt bieden, dan zijn de informatie en de herinneringen van een verwant heel kostbaar. Zeker voor bewoners die te maken hebben met dementie.”

In haar hand houdt Maryse een vrolijk ingepakte doos met ‘MDO’ erop. “Het multidisciplinair overleg”. Dat is een cadeautje voor ons. Voorheen hielden we per cliënt een multidisciplinair overleg met eigenlijk alleen de arts VG, dus voor de hele Hoenderberg 33 overleggen. Eigenlijk was dat gekkenwerk. Nu hebben we vijf dagen per jaar MDO, op één dag bespreken we een hele groep. De ergotherapeut, de fysiotherapeut, logopedist, diëtist, arts VG; iedereen zit erbij. Die brede samenstelling leidt ook tot nieuwe ideeën of inzichten voor cliënten.” 

Medisch

Op Hoenderberg 25 vertellen coördinerend begeleider Jolanda Heek en verpleegkundig begeleider Jowairia Shehata over de nieuwe samenwerking op medisch gebied. Jow is een van de twee nieuwe verpleegkundig begeleiders, de Hoenderberg hoopt er nog twee bij te vinden. Jow: “Onze cliënten hebben een gewone huisarts, gelukkig wel allemaal dezelfde. Vaak hebben ze zorg nodig buiten kantoortijd, dus bellen we met huisartsenpost (HAP). Als een begeleider belt, nemen ze het standaardlijstje door en wordt de begeleider niet serieus genomen. Maar de medewerker op de HAP weet niet dat de fysieke situatie van een ouder wordend persoon met een verstandelijke beperking heel anders is dan die van de gemiddelde Nederlander. Als verpleegkundige word je wel serieus genomen bij de HAP.”

Met de komst van de verpleegkundig begeleiders is er 24 uur per dag verpleegkundige zorg in huis. Jow: “Wij kunnen veel vragen al beantwoorden, even meedenken over een vreemd plekje op de huid. Ook geven we bijvoorbeeld tips aan begeleiders hoe ze gemakkelijker steunkousen kunnen aantrekken.” 

Door die betere medische zorg en samenwerking kan het team van de Hoenderberg cliënten ook in hun laatste levensfase begeleiden. Zoals de zwager van Geert Schuring, die tot zijn overlijden op de Hoenderberg kon blijven. Geert Schuring: “Door die focus op ouderenzorg is er veel kennis en inzicht waar de bewoner van profiteert. Mensen kunnen hier veilig en plezierig oud worden. Mijn zwager had houvast aan de vertrouwdheid van zijn eigen omgeving op de Hoenderberg. Daar ben ik intens dankbaar voor. Het was een drama geweest als hij op het laatst nog ergens anders naartoe had gemoeten.”

Trots

Het open huis van 16 mei is een initiatief van Annemiek Brouwer, coördinator van alle teams op de Hoenderberg. Want het verhaal over deze verbeteringen verdient een podium en kan andere teams inspireren.  “We zijn een eenheid geworden,” zegt clustermanager Gijs Maaskant. "Ik ben trots op alle medewerkers hier. Jullie hebben dit samen gedaan.”

De ‘Hoenderbergroute’ eindigt bij een wensenboom, waar de bezoekers hun complimenten delen. “Met deze koers zullen jullie de doelen zeker bereiken!! Prachtige locatie,” staat op een kaartje. Een van de ongeveer vijftig bezoekers is Hilda Rozendal, projectleider bij Amerpoort.  “Zes jaar geleden was ik hier voor een project en was de vraag: wat moeten we precies met de Hoenderberg in dat niet-ideale gebouw? Wat een verschil met vandaag. Ik sta met open mond te luisteren naar wat jullie allemaal hebben bereikt. Dikke complimenten!”
 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau