Webinar over het nieuwe elektronisch cliëntendossier

17 mei 2022

Eind september stapt Amerpoort over op het nieuwe cliëntdossier ONS, klantportaal Caren en een nieuwe digitale werkplek voor alle medewerkers. In een webinar gaven we op dinsdag 17 mei uitleg.

Terugkijken webinar

Dinsdag 17 mei heeft er een webinar plaatsgevonden met uitleg over het proces op weg naar het nieuwe ECD en het programma Samenwerken aan de Zorg van Morgen. Was u niet in de gelegenheid om het webinar bij te wonen, dan kunt u het hierboven terugkijken.

We verwachten eind juni meer te kunnen vertellen over de manier waarop we bij Amerpoort met ONS gaan werken. Begin september 2022 krijgt u meer informatie over de manier waarop u straks op cliëntportaal Caren kan inloggen. Heeft u tussendoor vragen, mail dan gerust naar zorgvanmorgen@amerpoort.nl

Een nieuw cliëntdossier

Zoals u misschien weet, gaat Amerpoort eind september 2022 over van PlanCare naar het nieuwe elektronisch cliëntendossier ONS en het klantportaal Caren. Ook gaan we binnen Amerpoort over op een nieuwe digitale werkplek, die stabieler en veel gebruikersvriendelijker is dan het huidige systeem. Graag vertellen we u meer over de stand van zaken.

Verwanten ontvangen dit bericht in de eerste helft van mei als brief. Ook krijgen clienten op woonlocaties van divisie 2 via hun begeleider een brief in begrijpelijke taal over dit onderwerp. 

Leuk en gemakkelijker

Amerpoort heeft de veranderingen op het gebied van ICT en processen samengebracht in het programma Samen werken aan de Zorg van Morgen. Jan-Henk Janssen is vanuit de raad van bestuur betrokken bij dit programma. “Als zorgprofessional zet je je dagelijks in voor een goed leven van onze cliënten. In dat werk wil je natuurlijk plezier hebben. Dat wordt, met de stappen die we met de werkplek en het ECD gaan zetten, straks beter ondersteund. We kunnen niet zonder registratie en administratie,  maar we kunnen dat wel gemakkelijker maken. Dat is wat mij betreft de doelstelling voor de stappen die we samen gaan zetten.“

Vorig jaar: de selectie van het nieuwe ECD

Eind 2021 heeft Amerpoort gekozen voor ONS van leverancier Nedap. Dat besluit kwam na een uitgebreid selectieproces, waar medewerkers uit alle lagen van de organisatie, ervaringsdeskundige verwanten en cliënten aan hebben meegedaan. Vol enthousiasme heeft Amerpoort gekozen voor ONS van Nedap. Met uitzondering van enkele particuliere initiatieven gaan alle locaties ermee werken. In dit nieuwsbericht op de website van Amerpoort  leest u meer over dat keuzeproces. 

Nu: de voorbereiding op het nieuwe ECD

De groep ervaringsdeskundige verwanten en cliënten die meedeed in het keuzeproces, denkt nu ook mee over de invoering van ONS. Wat is voor verwanten en cliënten belangrijk in het klantportaal Caren? Hoe kan Amerpoort ONS introduceren bij verwanten en cliënten? Medewerkers denken mee in werkgroepen die kijken naar bijvoorbeeld scholing, zorginhoudelijke vraagstukken en de overstap van PlanCare naar ONS. In juli, augustus en september krijgen de Amerpoortmedewerkers digitale en klassikale scholing. Eind september gaan we over van PlanCare naar ONS.  

Wat gaat u hiervan merken?

Het nieuwe elektronisch cliëntendossier is gebruiksvriendelijker dan het huidige PlanCare. Samenwerken in de driehoek (cliënt, verwant, begeleiding) wordt beter ondersteund. 

Mogelijk merkt u dat begeleiders in augustus en september afwezig zijn door vakantie én scholing (meestal 2 tot 4 uur per medewerker + e-learning). De uren die zorgmedewerkers aan de scholing besteden, worden gecompenseerd. We hadden de scholing graag in een gunstiger periode gepland, maar dat is helaas niet mogelijk. Door de ontvlechting van samenwerkingsverband Carante Groep moeten we voor 1 oktober overstappen op de nieuwe digitale werkplek en het nieuwe elektronisch cliëntendossier. We doen ons uiterste best om de kwaliteit van de zorg goed op peil te houden, maar dat is best een spannende uitdaging de komende maanden.

We verwachten u eind juni meer te kunnen vertellen over de manier waarop we bij Amerpoort met ONS gaan werken. Begin september krijgt u meer informatie over de manier waarop u straks op cliëntportaal Caren kan inloggen. Heeft u tussendoor vragen, mail dan gerust naar zorgvanmorgen@amerpoort.nl

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau