Ruim 600 cliënten uit de hele regio in één dag ‘geboosterd’

04 januari 2022

Een logistieke operatie van formaat

Een logistieke operatie van formaat, dinsdag 4 januari bij Amerpoort en Sherpa. Ruim 600 cliënten die op locaties in de regio wonen, krijgen hun boosterprik.

De speciale vaccinatiedag is met vereende krachten op touw gezet om cliënten op korte termijn te kunnen beschermen tegen de oprukkende omikronvariant.

“Deze vaccinatiedag is echt een hele operatie, maar wel een noodzakelijke!”, vertelt Elisabeth Laceulle, manager van het Gezondheidscentrum Zandheuvelweg. “Onze cliënten zouden eerst met voorrang een boosterprik krijgen. Maar door de boosterversnelling in heel Nederland, had de GGD pas eind januari de gelegenheid om te komen prikken. Dat vonden wij veel te laat. Wij hebben contact opgenomen met de twee grootste GGD'en in onze regio en naar manieren gezocht om onze cliënten toch snel te boosteren. We zijn heel blij dat het, dankzij de samenwerking met de GGD'en en Defensie en de extra inspanningen van heel veel medewerkers in de hele regio, gelukt is om onze cliënten op tijd te kunnen vaccineren. Zo kunnen we het goed en veilig doen.”

QR-code

Het moeilijkste vraagstuk was de registratie,omdat Amerpoort en Sherpa graag wilden dat de registratie in het landelijk bronbestand van de GGD gedaan zou worden. Het Landelijk Serviceloket, ondersteuner van de GGD, heeft daarom geholpen om dit te realiseren. Militairen van de landmacht uit Havelte kwamen helpen met prikken. 

Taxibussen

En zo rijden de taxibussen en wat begeleiders in auto’s vandaag af en aan bij het Cultureel Centrum van Amerpoort. In allerijl hebben begeleiders en secretaresses in de regio vorige week de bussen naar Baarn geregeld. Een hele toer, maar het is gelukt. Logistiek kon de vaccinatiedag alleen in Baarn worden georganiseerd en niet bijvoorbeeld in Amersfoort of Utrecht. Maar ze staan er allemaal deze ochtend, met de benodigde papieren bij de hand; de cliënten van Royaards van den Hamkade, Costa Ricadreef, Hardenbroek, de Kiezel, de Prinses Margrietstraat en vele andere locaties.

Ze worden opgewacht door een ploeg van zo’n 30 medewerkers van het gezondheidscentrum, zorgteams en ondersteunende diensten van Amerpoort. Zij bemensen de welkomstbalie, controleren persoonsgegevens, trekken het vaccin op van de flacons in de spuiten, houden cliënten tijdens het prikken in de gaten, begeleiden hen in de wachtruimte en doen allerlei regelwerk om alles in goede banen te leiden. 

Sommige cliënten zijn wel vaker op Nieuwenoord geweest en vinden het uitje eigenlijk wel leuk. Natuurlijk, een prik halen is altijd een beetje vervelend. Maar het proces verloopt soepel. En na de prik wachten lekkernijen, een prikdiploma en een warme wintermuts om de boostervaccinatie te vieren.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau