Bestuur Amerpoort

Hans den Hollander en Daan Boot zijn op 1 mei 2023 gestart als raad van bestuur ad interim van Amerpoort. De raad van toezicht houdt toezicht op het beleid.

Raad van bestuur

Hans den Hollander en Daan Boot zijn op 1 mei 2023 gestart als raad van bestuur ad interim van Amerpoort. Zij volgen Marjolein Bolt en Jan-Henk Janssen op.

Als tijdelijke raad van bestuur zorgen Hans den Hollander en Daan Boot voor continuïteit. Ook gaan zij verder met de uitvoering van het meerjarenplan Zorg voor Elkaar.

Hans den Hollander heeft eerder gewerkt als bestuurder in een aantal ziekenhuizen, en heeft ervaring als toezichthouder in de ouderenzorg en de gehandicaptenzorg.

Daan Boot is opgeleid als registeraccountant en heeft bij Amerpoort dan ook de portefeuille bedrijfsvoering. Hij deed ervaring op in de zorg in onder andere ziekenhuizen, geestelijke gezondheidszorg en ouderenzorg. Op dit moment is Daan Boot daarnaast toezichthouder bij een andere organisatie in de gehandicaptensector.

raad-van-bestuur 940.jpg

De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de bestuurders zijn vastgelegd in een reglement (pdf).

Raad van toezicht

De raad van toezicht is het toezichthoudende orgaan van Amerpoort en houdt conform de statuten (pdf) en het reglement raad van toezicht (pdf) toezicht op de wijze waarop de raad van bestuur de organisatie bestuurt. Amerpoort voldoet aan de eisen van transparantie en inrichting van de bedrijfsvoering zoals is vastgelegd in het Uitvoeringsbesluit Wet Toelating Zorginstellingen en de Zorgbrede Governancecode. De raad van toezicht bestaat uit:

Mevr. L.M. van der Sluis, advocaat  Berculo Advocaten
Voorzitter raad van toezicht, lid Benoemings- en Honoreringscommissie.

Mevr. J.J. Hellinga, bedrijfsarts Immediator
Lid raad van toezicht, voorzitter auditcommissie Kwaliteit en Veiligheid van zorg

Dhr. R. Santokhi, Chief Financial Officer Europe Aegon Asset Management
Lid raad van toezicht, lid auditcommissie Bedrijfsvoering en Huisvesting

Dhr. R.G.J. te Brake, gepensioneerd
Lid raad van toezicht, voorzitter auditcommissie Bedrijfsvoering en Huisvesting

Dhr. W.J. Kos
Tijdelijk lid raad van toezicht, lid auditcommissie Kwaliteit en Veiligheid van zorg

Leden dienen te voldoen aan de Profielschets raad van toezicht (pdf).

Jaarverslag raad van toezicht 2021 (pdf).

210923Amerpoort RvT 2 kl.jpg

Nadere toelichting raad en commissies

De raad van toezicht (rvt) heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van de raad van bestuur en op de algemene gang van zaken in de organisatie en de daarmee verbonden onderneming. Ook staat hij de bestuurder met raad ter zijde. De rvt richt zich bij de vervulling van zijn taak naar het belang van de organisatie en weegt daartoe de in aanmerking komende belangen van de organisatie en betrokkenen af. De raad is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn eigen functioneren. Hij heeft zijn taak en werkwijze vastgelegd in het reglement raad van toezicht. De rvt is zodanig samengesteld dat de leden ten opzichte van elkaar, de raad van bestuur en welk deelbelang dan ook, onafhankelijk en kritisch kunnen opereren.

De rvt heeft drie commissies:
1.    De Benoemings- en Honoreringscommissie,
2.    de auditcommissie Bedrijfsvoering en Huisvesting en
3.    de auditcommissie Kwaliteit en Veiligheid van Zorg.
De taak van de commissies is om de besluitvorming van de rvt voor te bereiden en de raad te ondersteunen en te adviseren bij zijn onafhankelijke uitoefening van het toezicht. De commissies rapporteren middels het verslag van de rvt in het jaarverslag van de Stichting Amerpoort.

De onderwerpen waarmee de raad van toezicht zich bezighoudt, zijn terug te vinden in ons Jaarverslag Amerpoort 2022 (pdf) en de Jaarrekening Amerpoort 2022 (pdf).

De onderwerpen waarover de raad van bestuur de raad van toezicht informeert zijn opgenomen in het jaarlijks opnieuw te evalueren en vast te stellen informatieprotocol (pdf).

Beloningsbeleid

Amerpoort kent een beloningsbeleid conform de CAO Gehandicaptenzorg. Voor de raad van bestuur wordt de NVZD-adviesregeling toegepast. Voor de indexering wordt de CAO gevolgd. De raad van toezicht stelt de bezoldiging van de leden van de raad van toezicht vast en gaat hierbij uit van de adviesregeling van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in de Zorg (NVTZ). De honorering is niet afhankelijk van de resultaten van de zorgorganisatie, is passend bij de maatschappelijke positie van de zorgorganisatie en valt binnen de normen van de Wet Normering Topinkomens.

Onkosten

De raad van bestuur heeft afspraken gemaakt met de raad van toezicht over de vergoeding van onkosten van de raad van bestuur. Deze afspraken zijn hier te vinden (pdf). De onkosten van de raad van bestuur worden jaarlijks gepubliceerd op de website.

Directieteam

Directeuren-Amerpoort-2.jpg

Het directieteam vergadert elke dinsdag.en bestaat uit deze leden (v.l.n.r.):

  • Andreas Trauernicht - directeur Divisie 3
  • Irma Bronkhorst - directeur Expertisecentrum en specialistische diensten
  • Remco de Vries - directeur Divisie 2
  • Arianne Poel - directeur Divisie 1
  • Annemarie ter Heijne​​ - directeur Serviceorganisatie

Adviseurs

De raad van bestuur en het directieteam worden geadviseerd door:

  • ​Jan Wiltingh – concern controller
  • Karin Huntjens - manager communicatie​​
  • Annemieke Krikke - manager P&O
  • Mariska Reudink - bestuurssecretaris

Raad van bestuur, directieteam en adviseurs

Directieteam-Amerpoort-26-09-2023.jpg

Organogram

Download het organogram van Amerpoort (pdf).

HKZ-certificaat

Amerpoort is HKZ gecertificeerd. Via dit certificaat maken we zichtbaar dat Amerpoort intern de zaken goed op orde heeft, dat de cliënt centraal staat en dat de organisatie voortdurend en systematisch werkt aan verbetering van het aanbod. Bovendien voldoet het kwaliteitssysteem aan de internationale ISO-9001 normen.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau