Wat doet Hanne Patist online?

07 augustus 2019

MediaDiamant: een estafette-column over mediawijsheid en digitaal burgerschap.

Het consultatieteam Cliënt, Internet en Sociale media (CIS) ondervraagt regelmatig een collega, cliënt of verwant over zijn of haar internetgebruik en digitale gewoontes. Zo leren we van elkaar en wordt Amerpoort een mediawijze zorginstelling. Ditmaal: Hanne Patist-Groothoff, logopedist bij Amerpoort. Zij werkt voor het paramedisch centrum in Baarn en voor Peuterdagcentrum Irene in Utrecht.

Hoe was het vandaag op internet?  
Vanochtend bij het ontbijt heb ik eerst even mijn Whats App gecheckt. Alle groepjes waar we in zitten van familie, school, judo en honkbal van de kinderen, volleybal en de buufies-app. Ook met naaste collega’s communiceer ik via de app: met name over wie op welke locatie van Amerpoort begint met werken die dag.

Ook heb ik even snel door Facebook gescrold: nieuwtjes, jarigen etc. Al staan de belangrijkste verjaardagen gewoon op de kalender op de wc hoor! Vervolgens op het werk. Daar gaat veel via mail en steeds meer via Plancare. Omdat het therapeuten-gedeelte in Plancare 2.0 nog niet optimaal werkt, heb ik het volledig werken erin lang uitgesteld... Het idee van '1 cliënt 1 plan' is mooi, maar in de praktijk loop ik nog wel tegen wat hobbels aan. Helemaal niks meer op papier is voorlopig nog niet haalbaar wat mij betreft. ik krabbel graag nog mee bij een gesprek.

Geniet je optimaal van de digitale mogelijkheden?  
Ja, dat denk ik wel. Updates en leuke uitjes en feestjes vind ik vaak online: op Facebook veel leuke evenementen die ik dan volg door op 'geïnteresseerd' te klikken. Op MijnAmerpoort vind ik ook leuke weetjes, volg ik blogs van ervaringsdeskundigen en via CultuurWerkt heb ik al leuke en mooie voorstellingen gezien! Een enkele keer ook nog een tip in de papieren krant hoor, die ik dan vervolgens op internet nog verder uitpluis. Onlangs nog op vakantie in Drenthe lazen we in het Dagblad van het Noorden over de 'tulpenpracht bij nacht'. De mooiste bollenvellen van Drenthe in het donker bekijken. Echt gaaf was het! Op Facebook de routes gevonden. Nooit gedacht dat er ook in Drenthe zulke mooie bollenvelden waren. Echt een aanrader!

 Als ik vrij ben, dan kijk ik graag op Pinterest voor creatieve knutsel-ideetjes, loop ik hard via een app en de stand van mijn volleybalteam is ook online te volgen. De honkbalwedstrijden van mijn oudste zoon zijn zelfs live te volgen via Iscore! Heel fijn als je er niet altijd bij kunt zijn. Een beetje binnenkijken bij mensen hun huis op Funda vind ik ook leuk zo af en toe. Mijn kinderen spelen veel spelletjes online en kijken graag YouTube filmpjes. Ook via een televisie-app een programma terugkijken op de tijd dat het mij uitkomt is wel ideaal. Online bankieren en betaalverzoeken versturen vind ik top!

Weet je welke media geschikt zijn voor jou? 
De allernieuwste snufjes begin ik niet aan hoor. iets goed werkt voor mij, dan vind ik het prima zo.

Begeleid je wel eens iemand bij digitale middelen?  
Gelukkig word ik van veel apps blij en adviseer ik graag bij de peuters van Amerpoort over geschikte apps over gebaren of spelletjes waarbij kinderen echt iets leren. Ook oudere cliënten bij Amerpoort en hun begeleiders kan ik helpen bij het kiezen van een app om bijvoorbeeld een dagplanning te maken of foto's van gesproken tekst te voorzien.

Wat doe je om online risico’s te voorkomen?  
Ehm... wachtwoorden op tijd wijzigen...

Heb je voldoende momenten met en zonder digitale middelen?  
Onlangs vertoonde mijn mobiel kuren en dan merk ik pas echt hoeveel ik daarop doe! Gelukkig is online heel snel een nieuwe te bestellen en weet manlief er alles van om die nieuwe telefoon dan weer helemaal in te richten. Elke dag kom ik erachter welke app ik nog mis, haha! En omdat het beschermhoesje nog even op zich laat wachten, bewaar ik dat heilige apparaatje voorlopig in een oude sok! Mijn kinderen zeggen best wel eens dat ik niet op mijn telefoon moet zitten, maar vaker nog ben ik degene die lekker naar buiten wil of een echt gezelschapsspelletje wil doen en dan zitten thuis alle mannen achter een scherm...

Voor werk soms thuis al even de mail checken, soms op zondagavond al of maandag bij het ontbijt, omdat ik donderdagmiddag en vrijdag vrij ben, even checken of er nog wijzigingen in de planning zijn voor de maandag. De Trappers-app zet ik aan als ik lekker op de fiets stap om in Utrecht te werken. Ik ga deels dus wel mee in de digitale wereld, maar vind live afspreken het leukst en pen en papier ook echt nog een hele mooie uitvinding!

Waarom heb je wel of niet gekozen om een selfie te maken voor bij het artikel? 
Ik vind selfies leuk hoor. En deel ze ook graag. Ben daarin niet zo moeilijk.

Wil je het artikel op intranet of op internet?
Geen voorkeur. Mag allebei.

Ben je op de hoogte dat het CIS het visiespel Slim met Media speelt met teams? Wat denk jij dat het jullie cliënten op kan leveren wanneer jullie dit spel met jullie team spelen?
Nee wist ik niet. Ik ken het spel niet. Zal me er eens in verdiepen!

Heb je zelf een vraag aan het CIS? 
Welke vragen zijn nu bij uitstek geschikt om aan jullie te stellen?!'

CIS: Vragen waarbij we kunnen helpen gaan bijvoorbeeld over hoe je met elkaar het gesprek voert over sociale media en mediawijsheid. We leven in een digitale samenleving waarin iedereen online en offline mee moet kunnen doen. Wel is het van belang om dit wijs te doen. Vandaar dat het CIS inzet op het mediawijs maken van de organisatie. Welke kansen zie je en welke risico’s? Hoe bepaal je als team visie op dit thema? Hoe kan je inzicht krijgen in elkaars meningen op dit vlak?

We denken vanuit het CIS dat het belangrijk is om met elkaar bewust te zijn van de impact van de digitale wereld. De impact op jezelf, maar ook de impact op de cliënten die we begeleiden. Hoe kunnen we onze cliënten zo goed mogelijk ondersteunen op digitaal vlak? Het is altijd maatwerk. Er is geen pasklaar antwoord. Van belang is de bewustwording en het gesprek met elkaar. Om het gesprek te voeren als team en hier visie op te bepalen is het spel Slim Met Media ontwikkeld.

Dus op het moment dat je vragen hebt over hoe het zit met online veiligheid, risico’s m.b.t. een cliënt of cliënten, dan kunnen we daarbij meedenken. We vinden het vooral belangrijk om als team met elkaar het gesprek te voeren over dilemma’s, kansen en vragen.

Aan wie wil je de MediaDiamant overdragen? 
Aan Said! Ik ben wel benieuwd of dove mensen nog meer of andere online mogelijkheden benutten.
 

Joyce Graafhuis 
Consultatieteam Client, Internet en Sociale Media (CIS)
 

Foto boven: de gehaakte diamant gemaakt door Marleen den Hollander.

Lees alle afleveringen van de estafette column MediaDiamant...

 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau