Openheid tijdens de open avond van de nachtzorg

21 maart 2019

Ruim 70 familieleden kwamen dinsdagavond naar de open avond om meer te weten te komen over de nachtzorg.

Dankzij medewerkers van de nachtzorg gaat de zorg voor de 350 bewoners op Nieuwenoord (Baarn) en zo’n 500 cliënten die in de wijk wonen, ook ‘s nachts door. Hoe doen zij hun werk? Hoe maken zij daarbij gebruik van ‘zorg op afstand’: domotica? Ruim 70 familieleden kwamen dinsdagavond naar de open avond om hier meer over te weten te komen.


Iedere nacht

Na een welkomstwoord van manager John Luiten vertelt coördinator nachtzorg Arjan Vogt hoe de nachtzorg bij Amerpoort werkt. “Het team bestaat uit ongeveer 30 medewerkers. Iedere nacht wordt er op Nieuwenoord door 8 mensen zorg verleend tussen tien uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends, 7 dagen in de week en 365 dagen per jaar. Daarnaast zijn er wakende nachtdiensten op de locaties het Kwatrijn, Vosseveld, de Hoenderberg en Kerkelanden. En slaapdiensten op een 30-tal woningen in de wijk die zorg verlenen in de nacht. Bij elkaar zorgt de nachtzorgcentrale voor ongeveer 900 cliënten.”

Vragen

Na het bekijken van de film ‘Slapen doe je ’s nachts’ is er gelegenheid om vragen te stellen. Ook kritische vragen komen naar voren. Want hoe veilig is domotica? Zijn er wel genoeg mensen in de nacht? Zijn jullie goed toegerust op calamiteiten? En hoe zit het met mijn kind? In alle openheid geeft manager John Luiten antwoord op alle vragen. 

Privacy

Dan is het tijd voor de workshops. De groep loopt naar het hoofdgebouw en verdeelt zich over drie korte workshops. Zo vertelt Emmy van Zijtveld (adviseur Kwaliteit & Veiligheid) over de nieuwe privacy wet (AVG) en wat dat betekent voor de nachtzorg. Wat zijn de afwegingen voor het inzetten van domotica? Twee pittige stellingen zorgen voor goede gespreksstof.

Domotica

In de workshop domotica geeft Lex Fluit (domotica adviseur) antwoord op alle vragen over zorg op afstand. Wat is er mogelijk aan cameratoezicht en uitluistersystemen en andere middelen? Hoe werkt het allemaal? En hoe weet je of het systeem het nog doet.? Ze vertaalt alle Engelse technische termen naar het Nederlands en maakt het voor de leek toch een duidelijk verhaal. We ‘rebooten’ naar de volgende workshop.

Centrale

Een bezoek aan de nachtzorgcentrale is de derde workshop. Hier krijgen we een kijkje achter de schermen (zonder de privacy van cliënten te schenden uiteraard). Medewerkers van de nachtdienst geven uitleg en praten over hun ervaringen. Een moeder vraagt of zij ook een keer mag meelopen? Dat kan inderdaad. Voor deze of andere vragen kunt u een e-mail sturen naar coordinatienachtzorg@amerpoort.nl.

In het najaar organiseren we deze open avond nog een keer voor de familieleden die nu niet konden komen. Hou daarvoor de agenda op de website van Amerpoort in de gaten.

${video}

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau