In het leerhuis ervaren studenten meteen hoe het werk echt is

12 maart 2019

In leerhuis Hoenderberg combineren studenten theorie en praktijk op de werkvloer. De eerste leerling is inmiddels afgestudeerd. "Als je doet wat je leuk vindt, dan hoef je nooit te werken."


In het lege leslokaal op de zolder van De Hoenderberg overlegt docent Paula van Arnhem met een studente over haar leerdoelen. Hoe kan ik voor client x zorgen zonder dat hij boos wordt? Het voelt niet fijn als een cliënt boos is. Maar ja, client x is nu eenmaal zoals hij is. “Dus moet je aan de slag met dat gevoel,” adviseert Paula. Het meisje knikt. Ze kan weer verder. 
 
“Wat hier gebeurt, is niet te vangen in een boekje,” zegt Paula van Arnhem even later. En daarom is ze zo enthousiast over deze manier van onderwijs. Ze geeft een dag per week klassikaal les op MBO Amersfoort, maar is tevens de vaste docent en coördinator van Leerhuis Hoenderberg. Sinds twee jaar combineren studenten van meerdere opleidingen en leerjaren hier de theorie met de praktijk. Vorig jaar studeerde de eerste student af, dit jaar volgt de eerste groep.

De schoolbanken zat

Die eerste afgestudeerde van het leerhuis is Elizabeth Kyei. “Ik zat op het MBO en wilde heel graag in de verstandelijk gehandicaptenzorg stagelopen. Op zoek naar een tweedejaars stage kwam ik midden in de zomervakantie bij Paula terecht.” Paula ging net starten met het leerhuis, Elizabeth stroomde in het tweede jaar in en werd de eerste afgestudeerde. “Ik ben een beelddenker, dus die combinatie van theorie en praktijk past goed. Bovendien was ik inmiddels 27 en was ik die schoolbanken wel zat. Ik was er totaal het type niet meer voor om gewoon naar school te gaan.”


Leeerhuis Hoenderberg is een driejarige BOL-opleiding, met een cyclus van vier weken. De twintig studenten hebben één week les in het lokaal in de Hoenderberg en draaien vervolgens drie weken mee in de praktijk. Dagbesteding, wonen, vroege diensten, weekenddiensten, ze maken alles mee. Eens per maand organiseren ze een activiteit of uitstapje met een groep cliënten, ook als leerproject. Aangezien zo’n rooster lastig te combineren is met een bijbaantje, krijgen ze een vergoeding voor de gewerkte uren. “Zo investeert Amerpoort in de professional van de toekomst,” legt Paula van Arnhem uit. 

Zelf verantwoordelijk

Samen met Esther van Oosten, adviseur Leren & Ontwikkelen bij Amerpoort, ontwikkelde Paula het lesprogramma van het leerhuis. Studenten krijgen alle verplichte stof van hun mbo-opleiding op het gebied van Zorg en Welzijn. Dat wordt aangevuld met hun eigen inbreng uit de praktijk en cursussen vanuit Amerpoort over bijvoorbeeld medicatie of methodieken als LACCS en Basic Trust. Ook in de praktijkweken komen de studenten in het leslokaal, om bijzondere of heftige ervaringen te delen met de docent. Op de werkplek fungeert een collega als werkcoach. Maar bovenal is de student zelf verantwoordelijk voor zijn of haar leerproces en opdrachten. Elizabeth: “Bij een dienst gaf ik ook altijd bij de collega aan: dit is de tool waar ik aan wil gaan werken. Kun je meekijken of eventueel beoordelen?”

Compleet ander kind

Zo leren studenten meteen om voor zichzelf op te komen, tijd op te eisen tijdens een drukke werkdag en feedback te vragen en geven. Paula: “Daar word je zelfstandig van. Je eigen dagelijkse routine ligt bovendien volledig op z’n kop, vanwege de verschillende diensten en werkzaamheden. We hebben ook 16-jarigen in de groep. Ouders zeggen wel eens na een halfjaar: ik heb een compleet ander kind.”

In het diepe

Door die nauwe verbinding tussen theorie en praktijk moeten studenten nog meer dan gewone mbo’ers in het diepe springen. En komen ze zichzelf tegen als het niet goed gaat. Paula: “Het is daarom ook best een harde opleiding. Op een reguliere opleiding doe je een stage en zit je daarna weer een lange tijd op school. Dan kun je nog om jezelf heen en de confrontatie vermijden. Hier kan dat niet. Een aantal studenten hebben we het advies moeten geven om iets anders te gaan doen dan werken met mensen met een verstandelijke beperking.”

Na twee jaar pionieren staat het leerhuis in de steigers. De processen en samenwerkingsrollen worden nog bijgeschaafd. Ook wordt het leerhuis uitgebreid; studenten lopen tegenwoordig niet alleen stage bij de Hoenderberg en Tiuri, maar ook bij de Amersfoortse locaties Gaastgracht, Foortsebrug, Leeuwendalersplein en Etrog. 

Diploma-uitreiking

Voor Elizabeth was het leerhuis vooral een bevestiging dat dit werk haar passie is. Als eerste afgestudeerde kreeg ze vorig jaar een persoonlijke diploma-uitreiking, waarbij ze haar vrienden en familie trots voorstelde aan haar cliënten. Inmiddels werkt ze als flexer bij Amerpoort, meestal op Nieuwenoord. “Ik vind de visie van Amerpoort heel mooi, dat mensen met een verstandelijke beperking deel uitmaken van de maatschappij. Kijken naar wat mensen wél kunnen. De cliënten verbazen me elke dag en ik word daar intens gelukkig van.”


Zwaar of licht

En als Elizabeth toch ergens tegenaan loopt, dan kan ze altijd terecht voor een goed gesprek over het vak met haar voormalige mentor in De Hoenderberg. Elizabeth: “Mensen in mijn omgeving zeggen vaak: gehandicaptenzorg, dat is toch een zwaar vak? Het is zo zwaar of licht als je het zelf maakt. Als je doet wat je leuk vindt, dan hoef je nooit te werken.”


 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau