Presentatie van het nieuwe Spoor A boekje

09 november 2018

Begin deze week presenteerde Amerpoort tijdens een kenniscafé het hernieuwde Spoor A boekje. Arend Tibbe - voorzitter van de CCR - nam het eerste exemplaar in ontvangst.

Spoor A is de visie van Amerpoort op het werken met mensen met een ernstig verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag. Het oude boekje is herschreven, aangevuld met nieuwe teksten en foto’s en in een nieuw jasje gestoken.

Gewoon leven

Arjen Tibbe, voorzitter van de Centrale Cliëntenraad (CCR) krijgt van gedragsdeskundige Irene Kruithof het eerste exemplaar van 'Spoor A Herstel van het gewone leven' overhandigd. De methode spreekt hem als vader erg aan. “Ik vind het daarom belangrijk dat dit boekje niet zomaar op de plank blijft staan. Het is goed dat begeleiders de leergang volgen, het boekje lezen en in de praktijk aan de slag gaan met Spoor A. En dat we hier samen over blijven praten. Want een gewoon leven voor de mensen die hier wonen, daar doen we het toch voor? En een blije cliënt, dat maakt het werk voor begeleiders ook leuker.”

Spoortool

Deze oproep is niet aan dovemans oren gericht. Tijdens het kenniscafé wordt de methodiek van Spoor A meteen in de praktijk gebracht. Coördinerend begeleider Matthijs Klok en gedragsdeskundige Matthijs Heijstek laten aan begeleiders en managers de nieuwe 'toolkit' op het intranet van Amerpoort zien met daarin de Spoortool. De Spoortool bestaat uit drie werkbladen die begeleiders kunnen gebruiken tijdens een teamoverleg om samen een beeld te vormen wat er aan de hand is met een cliënt. Meestal doet een team dit samen met de gedragsdeskundige. Aan de hand van geanonimiseerde casus vult de zaal samen de Spoortool in.

Methode

Daarna gaat de zaal uiteen in acht kleinere groepen met de opdracht om allemaal één methode van Spoor A te bespreken en te onderzoeken wat je als begeleider nodig hebt om met specifiek die methode te werken. Zo komen de onderwerpen: Focus op veerkracht, Ass-Wijzer, Argos, de Curve, de Contactcirkel, Non-Violence-Restistance (NVR), MIC melding en het BOT (bedrijfsopvangteam) allemaal aan de orde.

MIC-melding en BOT

Aan het eind van de middag komen goede adviezen naar voren. Bijvoorbeeld om in een MIC-melding (Melding Incident Cliënt) je eigen telefoonnummer te zetten, zodat het BOT je makkelijk kan bereiken. “Want wist je dat bij een MIC-melding van hoger dan 6, je altijd wordt gebeld. En dat begeleiders goede ervaringen hebben met het BOT?!”

Wil je meer informatie over Spoor A?

Download het boekje (PDF-bestand)

Of stuur een e-mail naar expertisecentrum@amerpoort.nl

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau