Dagbesteding brengt Meander minder scherven en meer werkplezier

17 juli 2018

Het horecateam van Meander Medisch Centrum in Amersfoort heeft sinds kort negentien bijzondere collega's.

In het restaurant en in de spoelkeuken helpen mensen met een lichte verstandelijke beperking of afstand tot de arbeidsmarkt, als dagbesteding in samenwerking met Amerpoort. Alle betrokkenen zijn blij met de samenwerking, die op 5 juli werd gevierd met een officieel openingsfeestje.

Grapjes

Sinds de start met twaalf cliënten in november 2017 is de dagbesteding nu gegroeid tot 19 mensen. De cliënten zijn helemaal onderdeel van het team. "Het is echt een verrijking om ze hier te hebben," benadrukt Sybren Muijs, teammanager patiëntencatering bij Meander Medisch Centrum. "Ze maken grapjes in de kantine, er wordt veel gelachen. Klusjes die voor onze medewerkers misschien minder interessant zijn, vinden zij juist leuk." In de keuken zijn processen anders ingericht en taakomschrijvingen gemaakt voor de samenwerking met de cliënten van Amerpoort.

Stralen

Een toegevoegde waarde voor beide partijen was het uitgangspunt voor de samenwerking, vertelt Charlotte Verhage, manager horeca bij Meander Medisch Centrum. Haar contact op het schoolplein met Bart Heemskerk van Amerpoort bracht het balletje aan het rollen.  "Als grote werkgever in Amersfoort hoort Meander ook een weerspiegeling te zijn van de maatschappij. De cliënten van Amerpoort voegen echt iets toe. Ze stralen en je ziet dat mensen zich ontwikkelen, de begeleiding is daarbij heel belangrijk. Medewerkers van Meander missen ze op de dag dat ze er niet zijn." 


Amerpoort-tosti

Ook gaat er minder servies stuk in het restaurant sinds de komst van de dagbesteding. De cliënten nemen het dienblad met afwas aan, zorgen dat er niks uitsteekt en zetten het op de band. De kopjes blijven heel en de band loopt amper meer vast. Ook maken de cliënten karren en tafels schoon, legen de prullenbakken, maken tosti's en bedienen ze de sinaasappelmachine. Elke week staat er een Amerpoort-tosti op het menu, volgens het recept dat een van de cliënten heeft bedacht.

Voorbeeld

Wat is nu het succes achter Meander Dagbesteding? "Het is een grandioze prestatie van een taakvolwassen team," zegt Maarten van de Giessen, clustermanager dagbesteding bij Amerpoort. Meander Dagbesteding is een voorbeeld van hoe Amerpoort dagbesteding ziet: een plek midden in de maatschappij die mensen met een beperking de kans geeft om te groeien. Meander Medisch Centrum faciliteert dat graag. "Als wij voor deze mensen een plek kunnen bieden waar zij met plezier en inhoud een rol kunnen spelen, dan worden wij daar blij van," reageert bestuursvoorzitter Frank de Reij.

De cliënten van Meander Dagbesteding stralen op hun werkplek in het ziekenhuisrestaurant. Natasja: "Ik vind het leuk om collega's te hebben die ik kan helpen." Over de leukste taak hoeft ze niet lang na te denken. "De sinaasappelmachine!"
 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau