VraagApp winnaar Dutch Interactive Award

06 juni 2018

Donderdag heeft de uitreiking van de Dutch Interactive Awards plaatsgevonden. VraagApp, waar Amerpoort founding partner van is, won goud in de categorie Communities. Met VraagApp hebben mensen die de samenleving ingewikkeld vinden snel antwoord van vrijwilligers op hun dagelijkse vragen. Als begeleider kan je cliënten gratis aansluiten op VraagApp. De app is een initiatief van diverse zorg- en welzijnsinstellingen en belangenvereniging LFB. De prijsuitreiking werd georganiseerd door Emerce.

Stress

VraagApp is sinds oktober vorig jaar landelijk beschikbaar, bijvoorbeeld voor mensen met een lichte verstandelijke beperking. Deze mensen hebben vaak een beperkt netwerk. Alledaagse vragen kunnen zo leiden zo tot stress, vermijding van situaties en uiteindelijk grote problemen.

Vrijwilligers

Een vraag wordt gesteld via tekst of spraak. De vraag komt binnen bij vier vrijwilligers tegelijk. De eerste die de vraag accepteert zit in een chat met de vragensteller. Pakt geen één persoon de vraag op dan gaat er na drie minuten een notificatie naar vier andere vrijwilligers. Zo wordt 75 procent van de vragen binnen 30 minuten opgepakt. Vragenstellers beoordelen de antwoorden met een gemiddeld cijfer van 4,1 op een schaal van 1 tot 5.

Gereedschap

VraagApp is opgezet om stress en afhankelijkheid te verminderen. Frank Schalken, oprichter van VraagApp: “We krijgen steeds meer aanwijzingen dat mensen die hun vraag in VraagApp stellen het gevoel hebben dat zij het zelf oplossen, terwijl zij zich vaak afhankelijk voelen als ze hun vragen aan familie of een begeleider stellen. Het gebruik van VraagApp groeit met 25 procent per maand. Wij willen dat VraagApp in 2020 voor 100.000 Nederlanders het gereedschap is dat ze altijd bij zich hebben. Zoals een timmerman een hamer gebruikt maar altijd zal zeggen dat hij zelf de kast gemaakt heeft.”

Oproep

Tijdens de ontvangst van de award deed Schalken een oproep aan alle digital agencies in de zaal. Schalken: “Technologie is een van de belangrijkste redenen dat heel veel mensen de samenleving ingewikkeld vinden.  Bij het ontwikkelen van websites, apps en slimme producten moet er veel meer rekening gehouden worden met de twee miljoen Nederlanders die een cognitieve beperking hebben of laaggeletterd zijn.”

Aan de slag

Cliënten van Amerpoort kunnen gratis gebruik maken van VraagApp. Daarvoor hebben ze een abonnement nodig. Als je begeleider bent en je hebt een telefoon met iOS (Apple) of Android, kan je eenvoudig geautoriseerd worden om abonnementen uit te delen. Stuur daarvoor een mail naar vraagapp@amerpoort.nl met je 06-nummer en de rest wijst van zelf.

${video}

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau