Gedragsdeskundigen trainen ruim 1900 medewerkers in signaleren huiselijk geweld

12 juni 2018

Alle medewerkers in de zorg moeten volgens de Wet meldcode getraind zijn in het signaleren en voorkomen van kindermishandeling en huiselijk geweld. Daarvoor ontwikkelde Amerpoort de training ‘Huiselijk geweld: werken met een meldcode en de kindcheck’. 30 gedragsdeskundigen trainden het afgelopen half jaar al hun teams; dat zijn bij elkaar zo’n 1900 medewerkers. Ook nieuwe en flex-medewerkers krijgen maandelijks de training. 

Nog nooit zijn in zo’n korte tijd zoveel mensen bereikt met een training. Het meldpunt en Leren & Ontwikkelen zijn blij met dit resultaat. “Complimenten voor alle gedragsdeskundigen die ondanks de dagelijkse werkdruk zich toch hiervoor hebben ingezet. En uiteraard zijn we blij dat zoveel medewerkers deze trainen volgden!” 

Signaleren en melden 
Tijdens de training leren medewerkers niet alleen hoe ze kindermishandeling en huiselijk geweld kunnen signaleren, maar ook welke stappen ze daarna moeten ondernemen. Zo leren medewerkers signalen van mishandeling en verwaarlozing herkennen, welke signalen slachtoffers en plegers kunnen uitzenden, wanneer er sprake is van grensoverschrijdend gedrag en wat je hieraan kunt doen, hoe je met betrokkenen in gesprek gaat als je mishandeling vermoedt en werken volgens een meldcode.  

Bellen voor een simpel advies  
Dat zoveel nieuwe medewerker zijn getraind, merken ze bij het meldpunt. Volgens Peter de Hoogh komen er meer meldingen binnen. En daar gaat het natuurlijk om.“Overigens kan je al bellen voor een simpel advies. Het hoeft niet altijd groot te zijn. Durf wat te doen met dat onderbuikgevoel. Als je denkt dit klopt niet.” 

Meer informatie over de training en de meldcode?  

Akke Wijnja (Leren & Ontwikkelen) via a.wijnja@amerpoort.nl 
Peter de Hoogh (van afdeling Kwaliteit en o.a. meldpunt) p.dehoogh@amerpoort.nl 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau