Zweedse delegatie bezoekt Amerpoort

30 mei 2018

Het gebeurt niet iedere dag: bezoek uit Zweden. Op donderdag 24 mei kwamen acht mensen uit Solna, een stadje vlak bij Stockholm, bij Amerpoort langs. Ze bezochten een aantal locaties en praatten met cliënten en begeleiders. “Het mooiste vond ik de trots waarmee cliënten en begeleiders zich presenteerden”, aldus Jan Willem Schuurman, die de Zweden begeleidde.

In Zweden zijn gemeenten verantwoordelijk voor de primaire zorg, waaronder ouderenzorg en gehandicaptenzorg. De acht managers uit Solna wilden graag weten hoe de zorg in Nederland is georganiseerd en hoe deze werkt in de praktijk. Jan Willem Schuurman, directeur Expertisecentrum Amerpoort, begeleidde de groep. “We hebben veel overeenkomsten in beleid en visie,” vertelt hij. “De Zweden werken ook met een persoonlijk budget. De lokale overheid heeft de regie, net als in Nederland. Maar in Nederland stellen we ons onafhankelijker van de overheid op. Wij schakelen eerst het netwerk van een cliënt in en dan pas professionele hulp. Dat beleid interesseerde de Zweden bijzonder.”

Midden in de maatschappij

De Zweedse bezoekers gingen eerst langs bij Ed Loket bij MBO Amersfoort. Coördinerend begeleider Jacqueline Mijnders ontving ze. “Alle cliënten deden erg hun best om in het Engels te communiceren. Ze hebben zelf het verhaal van Ed Loket verteld. Ze hebben verteld wat ze doen voor Amerpoort en dat ze het ontzettend leuk vinden dat ze op MBO Amersfoort hun plek hebben, midden in de maatschappij. Dat vonden de Zweden duidelijk ook erg leuk.”

Lokaal 010 was de volgende stop. Ard van Faassen begeleidt hier een groep mensen met EVMB. “Ik heb uitgelegd welke manieren van communicatie wij gebruiken, zoals spraakcomputers en schermen met oogbesturing. Een cliënt die niet kan praten, maar wel met haar ogen een laptop kan bedienen, ging een gesprek aan met een Zweedse bezoeker. Dat was mooi om te zien. Wat de Zweden verder verraste, was de samenwerking tussen jongeren met en zonder beperking hier op het MBO. Voor hen was dat nieuw. Maar dat was het voor ons vorig jaar ook nog.”

Weerslag op zelfredzaamheid

Van Amersfoort ging het naar Soest, naar Kinderdagcentrum De Blauwe Vogel. Daar ontving begeleider Annemiek Brouwer de Zweden. “Zweden kent geen WMO en dat heeft zijn weerslag op de zelfredzaamheid. De managers waren verbaasd dat wij bij zulke moeilijke hulpvragen niet onmiddellijk overgaan tot opname. Maar ouders doen hier veel zelf en wij ondersteunen hen. Ik zei tegen de bezoekers: ‘We kunnen de kinderen niet redden van hun lot, maar wel hun dagen kleuren en die van de ouders verlichten.’ Daar konden ze zich in vinden.”

Na een lunch bij Terminus de Onthaasting werd de dag afgesloten in Vinkeveen, met een bezoek aan de woonlocatie en dagbesteding voor ouderen aan de Herenweg. De Zweden konden gevoed met informatie naar huis. En ook voor de cliënten was het leuk om deze dag meemaken. “Normaal vallen dit soort dingen ver buiten de belevingswereld van de cliënten”, aldus Jacqueline Mijnders. “Nu konden ze thuis vertellen: ‘We hadden gasten uit Zweden en we hebben in het Engels gepraat met ze.’ Dat was een supermeerwaarde voor de groep.”

Tekst: Astrid van den Berg.
Foto: Prolineserver / WikiCommons.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau