Ed@Loket genomineerd voor Cliënt in Beeld-prijs 2018

15 maart 2018

Winnaar bekend op 12 april tijdens het LCR-congres.

De Centrale cliëntenraad Amerpoort, Arbopositief en de Cliëntenraad UWV Overijssel Gelderland-Noord (commissie sociaal-medische zaken) zijn de drie genomineerden voor de Cliënt in Beeld-prijs 2018 ‘Hoezo zelfredzaam?’. De jury onder leiding van Divosa-voorzitter Erik Dannenberg heeft uit de tien inzendingen deze drie gekozen. Een van hen krijgt op 12 april tijdens het LCR-congres de juryprijs uitgereikt. Uit de genomineerden kiezen de deelnemers aan het LCR-congres de winnaar van de publieksprijs. Stem mee!

Successen laten zien

De jury vindt het elk jaar weer bijzonder dat cliëntenraden en andere aanmelders de moeite hebben genomen om zichzelf voor te (laten) dragen. Cliëntenraden en -organisaties zijn vaak te bescheiden en vinden dat hun werkzaamheden en behaalde successen ‘normaal’ zijn. Dat is te prijzen, maar het is voor andere organisaties zo belangrijk om te leren van voorbeelden en te zien hoeveel inspanning nodig is om de medezeggenschap van cliënten te garanderen. Dat die inspanning nu keihard nodig is, blijkt ook uit het thema. Politiek en uitvoeringsorganisaties moeten vaak ‘bij de les’ worden gehouden. Regels sluiten lang niet altijd aan op de leefwereld van mensen en zijn soms zelfs compleet onbegrijpelijk. Dat kan mensen in de problemen brengen. ​

Genomineerden

Centrale cliëntenraad Amerpoort vindt dat de (zorg)instelling te veel onbegrijpelijke taal gebruikt waardoor cliënten niet worden geïnformeerd. De centrale cliëntenraad is zelf aan de slag gegaan en heeft teksten toegankelijker gemaakt: in taal en ondersteund met video’s. Het gevolg is dat het communicatiebeleid samen met de cliënten (en naasten) wordt vormgegeven in het Ed@Loket. De leus is: ‘Meedoen begint met begrijpen waar het over gaat’. Een typisch voorbeeld van zelfredzaamheid. Er liggen plannen om ook contact te leggen met verschillende gemeenten om deze lijn door te zetten.

ArboPositief is een netwerkinitiatief van mensen die werkloos zijn geworden. De netwerken bieden onderlinge ondersteuning, vooral in Kampen, Hardenberg, Ommen en Zwolle. De nadruk ligt op het positief versterken van werkzoekenden. Zo is er bijvoorbeeld een zelfontwikkelde workshop over het verwerken van het verlies van een baan. Dit met als doel om dat verlies niet een belemmering te laten zijn in een volgende baan. ArboPositief is opgezet doordat de dienstverlening van UWV sterk is uitgekleed. Nu hebben ze het zelf opgepakt met dit niet commerciële initiatief dat losstaat van cliëntenraden UWV of politieke partijen.

Cliëntenraad UWV Overijssel Gelderland-Noord (Commissie sociaal-medische zaken) richt zich op klanten die voor een (her)beoordeling naar UWV zijn gegaan. Het blijkt uit persoonlijke gesprekken dat mensen bij de medische (her)beoordeling gefrustreerd kunnen raken over het resultaat. Mensen zijn lang niet altijd in staat om die gesprekken goed te voeren omdat deze veel stress meebrengen en hun inbreng niet altijd goed wordt begrepen. Het feit dat klanten iemand mee mogen nemen naar het gesprek is bijvoorbeeld bij lang niet alle mensen bekend. Deze cliëntenraad heeft hiermee aangetoond dat UWV te gemakkelijk uitgaat van begrip van klanten over het gesprek met arts en verzekeringsdeskundige. Voor een deel van de klanten gaat dit niet op.

Het juryrapport, met alle tien waardevolle aanmeldingen en de beoordeling van de jury wordt na het congres gepubliceerd.

Bron: www.landelijkeclientenraad.nl

Zie ook: www.edloket.nl

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau