Wat doet Jacqueline Weijts online?

19 juli 2017

MediaDiamant: een estafette-column over mediawijsheid en digitaal burgerschap.

Het consultatieteam Cliënt, Internet en Sociale media (CIS) ondervraagt regelmatig een collega over zijn of haar internetgebruik en digitale gewoontes. Zo leren we van elkaar en wordt Amerpoort een mediawijze zorginstelling. Ditmaal: Jacqueline Weijts, begeleider op locatie Berlengakade.

Hoe was het vandaag op internet? 

Ik ben altijd druk op internet dus ook vandaag. Ik volg het nieuws en zit veel op Facebook, ook omdat ik daar een tweetal pagina’s heb die ik bijhoud. Daarnaast heb ik nog een webshop. Verder schrijf ik gedichten die ik plaats op een website en Facebookpagina.

Geniet je optimaal van de digitale mogelijkheden? 

Dat doe ik zeker. Ik vind het fijn om op allerlei manieren uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn en er dan gebruik van te maken.

Weet je welke media geschikt zijn voor jou? 

Ja, ik maak gebruik van Twitter, Instagram en Facebook. Op het werk heb ik een Twitteraccount en een Facebook account opgezet en daarin de groepen gemaakt, zodat wij als begeleiding, cliënten, verwanten en vrijwilligers ook afgeschermd zijn. Hier kan iedereen iets op plaatsen wanneer ze willen.

Begeleid je wel eens iemand bij digitale middelen? 

Zeker, er zijn steeds meer cliënten die een eigen Facebookpagina hebben en een aantal begeleid ik hierbij. Ook bij problemen met bijvoorbeeld hun smartphone of tv weten ze me altijd te vinden. Op onze locatie hangt sinds begin dit jaar een digitaal planbord en dat was een omschakeling omdat voorheen altijd met lijstjes gewerkt werd. Cliënten ervaren het planbord als een aanvulling want ze kunnen ook op hun eigen telefoon, tablet of laptop zien wie er werkt en wat er gegeten wordt. Daarnaast zit er een agenda in waar alle afspraken in gezet kunnen worden.

Wat doe je om risico’s te voorkomen? 

Er bestaan filters om cliënten te beschermen en voor sommigen zijn deze ook in gebruik. Het gaat dan met name om bijvoorbeeld het niet op datingsites of betaalde sites te kunnen. Maar ze zijn soms ook aan tijd gebonden, zodat het dag- en nachtritme niet in gevaar komt. Daarnaast zijn er natuurlijk virusscanners en spamfilters.

Heb je voldoende momenten met en zonder digitale middelen? 

Zonder zou misschien wel wat meer kunnen, met soms iets teveel.

Waarom heb gekozen om wel of niet een selfie te maken voor bij dit artikel? 

Ik vind het best lastig een selfie te maken, maar voor dit artikel doe ik het graag.

Wil je het artikel op intranet of op internet?

Het maakt voor mij niet uit, er staat al zoveel en ik heb geen geheimen.

Heb jij zelf een vraag aan het CIS? 

Ik vind het een heel leuk initiatief en vroeg me af of het ook mogelijk is om de diamant over te dragen aan een verwant of vrijwilliger?

(Antwoord CIS: Bedankt! De MediaDiamant mag zeker ook aan een verwant of vrijwilliger gegeven worden).

Aan wie wil je het diamantje overdragen?

Ik wil de diamant graag overdragen aan Barbara (Babs) Egberts, begeleider bij Amerpoort, ambassadeur informele zorg en trainer.

 

Sonja Heijkamp,
CIS-Consultatieteam

Foto boven: de gehaakte diamant gemaakt door Marleen den Hollander.

Lees alle afleveringen van de estafette column MediaDiamant...

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau