Hoe was het vandaag op internet?

10 mei 2017

Sonja Heijkamp fulltime aan de slag voor CIS-consultatieteam.

Na vele jaren gewerkt te hebben als coördinerend begeleider heeft Sonja Heijkamp afscheid genomen van locatie De Kiezel in Utrecht. Ze gaat drie dagen per week aan de slag bij het consultatieteam Cliënt, Internet en Sociale media (CIS) van het Expertisecentrum bij Amerpoort. Ze gaat het consultatieteam verder uitbouwen en kennis uitdragen. Amerpoort neemt het thema Mediawijsheid en digitaal burgerschap nu echt serieus.

Waarom was deze stap nodig?

Heijkamp: “Ik was al een half jaar lid van het CIS-team, maar uit ervaring weet ik nu dat het niet iets is dat je 'er even bij' doet. Het is mooi dat Amerpoort dit onderwerp nu omarmt en we echt actief kwaliteit kunnen gaan leveren. Ik wil digitaal burgerschap en mediawijsheid in de vezels van alle medewerkers krijgen. Uiteindelijk moeten we samen zorgen dat hierdoor cliënten ook optimaal kunnen profiteren van internet, sociale media en technologie. We zoeken vanuit CIS daarom ook nadrukkelijk aansluiting bij het InnovatieLab, Klikik, Meldpunt en de afdeling I&A. Maar eigenlijk wil ik met iedereen wel in gesprek; digitaal burgerschap speelt op elke afdeling, team of groep”.

Amerpoort biedt toch al langer een scholing ‘Cliënt en Internet’ aan?

"Klopt, die is door flink wat teams ook al gevolgd. Deze training heb ik nu ook uitgelegd aan het CIS-team. We kunnen dus met meer mensen de medewerkers, cliënten en verwanten coachen bij mediaopvoeding en digitale vaardigheden. Maar het CIS gaat vanaf nu ook echt een stapje verder. We hebben nu ook tijd om te helpen met instellen van de IPad, de Maatjesdag te ondersteunen, beleid en protocollen te voorzien van digitale aspecten. En waar het voor I&A en Exceptionall ophoudt aan ondersteuning, kunnen wij het overpakken. Vaak blijkt er achter een technische vraag toch ook een pedagogisch knelpunt te zijn”.

Mediaopvoeding? Mediawijsheid? Digitaal Burgerschap?

“Ja, inderdaad, al die termen... Het gaat kort gezegd eigenlijk over vijf kernpunten; Plezier, Inhoud, Samen, Veilig en Balans bij het gebruik van digitale middelen. Mediawijzer heeft onlangs de MediaDiamant geïntroduceerd. Dit is wat mij betreft een mooie tool om binnen Amerpoort met begeleiders en cliënten de dialoog over media aan te gaan. Maar we hebben natuurlijk veel meer creatieve ideeën hierover”.

Dialoog over media?

“Er is zo vreselijk veel te vragen en vertellen over internet en sociale media, maar aansluitend op de vijf kernpunten kun je jezelf vast eens afvragen; geniet ik van de mogelijkheden van internet? Weet ik welke media geschikt zijn? Begeleid ik de ander op internet? Ben ik actief bezig met het voorkomen van risico’s en heb ik voldoende momenten met en zonder digitaal? Dit geldt natuurlijk voor iedereen in de privésituatie, maar ook op de werkvloer. Waarom zou je bijvoorbeeld acht keer op een dag je mailbox checken als je een op een externe werkbijeenkomst zit?"

Dus je gaat iedereen vertellen hoe het precies moet?

“Haha, dat hoor ik vaker. Er is behoefte aan duidelijkheid, grenzen, regels en kaders, maar ieder team kan er uiteindelijk zijn eigen afspraken over maken. Bijvoorbeeld dat je niet bevriend wordt met cliënten op Facebook, tenzij je een speciale werk-account gebruikt. Het zou mooi zijn als we niet gedachteloos 'volgen en liken', daar dat er een bewuste en methodische keuze wordt gemaakt bij het gebruik van internet en sociale media”.

Over de veelheid van onderwerpen waar het consultatieteam Cliënten, Internet en Sociale media zich mee bezig houdt, zal Sonja dit jaar regelmatig een bijdrage schrijven. In de vorm van zeven vragen aan cliënten of medewerkers, met vooral veel tips, discussie en vragen. Want simpele antwoorden zijn niet altijd voorhanden als het gaat om de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en de nieuwe digitale wereld.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau