Nieuwjaarsbijeenkomsten: eenvoudige taal en met elkaar in gesprek (video)

11 januari 2017

Ervaringsdeskundigen openen nieuwjaarsbijeenkomsten en interviewen elkaar, verwant Sjors Frielink en bestuurder Paul Willems.

Amerpoort gaat zich in 2017 sterk maken voor eenvoudige taal. “Meedoen begint met het begrijpen van waar het over gaat”. Daar draait het om volgens de cliënten van Ed@Loket, een initiatief van de deelraad cliënten van de CCR. De naam  staat voor ErvaringsDeskundige en voor cliënt.

“De cliënten vinden het moeilijk om de informatie van Amerpoort te begrijpen. Zij willen meer ‘Jip & Janneke’-taal’,” vertelde bestuurder Paul Willems in de sfeervolle Toermalijnzaal van locatie Christophorus in Bosch en Duin. 

De cliënten schreven dat op in een stuk voor het MT.  Zij willen onderzoeken of het mogelijk is of het Ed@Loket kan zorgen voor eenvoudige informatie voor cliënten. “Wij vinden dat een heel goed idee,” zei Paul Willems, om er aan toe te voegen: “Het stuk vinden wij trouwens het best geschreven MT-stuk tot nu toe. Omdat het zo begrijpelijk is. Een goed voorbeeld voor iedereen die bij Amerpoort schrijft.”

${video}

Ervaringsdeskundigen

De bestuurder en verwant Sjors Frielink werden -net als op de nieuwjaarsbijeenkomst vorige week op locatie De Wissel in Amersfoort- geïnterviewd door ervaringsdeskundigen. Idman Nur stelde de vragen terwijl  Celeste Sebel, Harry Grimminck, Rick van de Berg en Marjo van Leeuwen hebben meegedacht in de voorbereiding.

In 2016 hebben 5 cliënten van Amerpoort, samen met 5 coaches de opleiding ‘Samen sterk’ gevolgd. Daarin werden ze opgeleid tot ervaringsdeskundige. Het opleiden van ervaringsdeskundigen is gestart vanuit het project ’Kennis Delen’ van het Expertisecentrum van Amerpoort. Het LFB leerde de deelnemers hoe ze ervaringsdeskundigheid kunnen omzetten in het delen van kennis.

"Ik vind het leuk om andere te vertellen dat ik heel veel geleerd heb, omdat ik een echte doorzetter ben," zei Celeste Sebel. "Ik heb ook geleerd als het even niet lukt dat je dan hulp kan vragen. Ik zelf heb mijn moeder wel eens om hulp gevraagd." Idman Nur vertelde over haar droom: "Ik zou heel graag naar de Tweede Kamer willen zodat ze eens kunnen meekijken met iemand met een beperking." Paul Willems zei dat hij die droom graag wil laten uitkomen.

Ook een aantal verwanten volgt nu een opleiding tot ervaringsdeskundige.  Sjors Frielink is één van hen. In zijn bijdrage hield hij een warm pleidooi om het sociale netwerk van de cliënt intensief te betrekken bij de zorg. Zijn zwager Ronald is al tientallen jaren cliënt bij Amerpoort en heeft een grote, betrokken familie. Alle familieleden hebben wel iets met Ronald, maar ze kennen zijn wereld niet. Die energie wil hij inzetten.

${carousel}

Dialoog over kwaliteit

Willems ging in zijn toespraak in op de in 2016 begonnen Dialoog over Kwaliteit. “Of, zoals cliënten het liever noemen, Praten over een goed leven.” Daarbij wordt iedereen betrokken: medewerkers, cliënten en hun verwanten.

“Ik heb veel mooie ervaringen gehoord. Wat mij daarin treft, is dat cliënten en verwanten communicatie een belangrijk thema vinden. Tijdige én eenvoudige communicatie. Veel deelnemers zijn enthousiast over Dialoog over Kwaliteit. Begeleiders zijn opnieuw gaan kijken naar hoe ze hun werk doen of anders kunnen doen. Cliënten voelen zich meer gehoord en gezien. Er is meer begrip en vertrouwen ontstaan tussen begeleiders en verwanten en tussen begeleiders onderling. We gaan de komende jaren door met Dialoog over Kwaliteit totdat alle teams hebben meegedaan.”

Taakvolwassen werken

Een tweede belangrijke beweging binnen Amerpoort is die naar taakvolwassen werken. Willems: “Ik merk tijdens mijn werkbezoeken dat medewerkers blij zijn met deze beweging. Ik zag dat ook tijdens een werk-leersessie in december met 90 collega’s, met verschillende functies en vanuit de hele organisatie. Het was een bijeenkomst met veel inspiratie. Dat gaan we meer doen in 2017: elkaar ontmoeten en in gesprek zijn.”

“Samen werken aan een goed leven voor mensen met een verstandelijke beperking: de missie van Amerpoort is het hart van ons werk en van de visie Buitenste Binnen. In het afgelopen jaar hebben medewerkers hard gewerkt om handen en voeten te geven aan de visie en missie van Amerpoort. Samen met cliënten, verwanten, vrijwilligers en externe samenwerkingspartners.

De vraag ‘Wat heeft de cliënt eraan? is daarbij leidend voor alles wat Amerpoort doet en ontwikkelt.”

 

Idman Nur interviewt Paul Willems

Wat zou jij graag willen verbeteren bij Amerpoort?
Paul Willems “Dat we meer in gesprek zijn met elkaar. Met cliënten, verwanten, medewerkers en vrijwilligers. Over de zorg en ondersteuning. En dat we nog meer samen doen met cliënten, verwanten en medewerkers.”

Wat zou jij daar aan kunnen bijdragen?
“Ik kan ervoor zorgen dat we er meer tijd voor maken om in gesprek te gaan. En als clienten, verwanten of medewerkers goede ideeën hebben om de zorg beter te maken, kan ik ervoor zorgen dat er geld is.”

Wat heb jij daarvoor nodig?
“Mensen die kritisch meekijken en meedenken, vanuit een positieve houding. En het is belangrijk dat iedereen er vertrouwen in heeft. Het is ook zo dat niet alles kan, er zijn grenzen.”

Wat is jouw droom?
“Samen Amerpoort sterker en beter maken. Niet alleen: ‘Amerpoort is er voor mij’ maar ook ‘Amerpoort is van ons samen’.  En: altijd blijven leren, jezelf blijven verbeteren en ruimte maken voor nieuwe ideeën en initiatieven.”

 

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau