Amerpoort gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Op de pagina met onze cookie- en privacyverklaring kun je meer lezen over deze cookies.
Strip in plaats van brief?
Kun je mensen met een Licht Verstandelijke Beperking misschien beter bereiken met een strip dan met een brief? Cross Comix en MEE Rotterdam Rijnmond probeerden het uit.
Ongeveer 1,1 miljoen Nederlanders hebben een Licht Verstandelijke Beperking. Landelijk gaat het om 6% van de bevolking. Maar in sommige delen van Rotterdam ligt dit percentage veel hoger. Veel van deze mensen hebben ook moeite met lezen. Maar ook als lezen op zich geen probleem is, is de boodschap van een brief vaak te ingewikkeld. Dat kan grote gevolgen hebben als die brief over een uitkering of schulden gaat.
Strip in plaats van brief?
Cross Comix, een Rotterdamse organisatie die jaarlijks een festival rond beeldverhalen organiseert, wilde weten of een strip misschien makkelijker te begrijpen is dan een brief. De organisatie ging daarvoor een samenwerking aan met MEE Rotterdam Rijnmond, dat onder andere mensen met een licht verstandelijke beperking begeleidt.
Amerpoort-Sherpa vormgever en striptekenaar Mark van Herpen (afdeling communicatie) werd gevraagd aan de slag te gaan met een brief van de gemeente Rotterdam, die mensen oproept voor een gesprek over de tegenprestatie voor een uitkering. 50% Van de mensen komt daarvoor niet opdagen. Dus een investering in een beeldverhaal kan zeker lonend zijn.
Drie versies
Mark maakte drie versies van een verstripte brief. Mensen uit de doelgroep gaven op elk daarvan hun commentaar. Op basis daarvan ontstond het eindresultaat: een strip van één pagina die een formele brief van twee kantjes vervangt. De doelgroep was enthousiast en de gemeente Rotterdam wil het eindresultaat daadwerkelijk gaan gebruiken.
Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. Voor alle algemene vragen kunt u 24 uur per dag terecht bij de receptie van Amerpoort: 035 647 5555 - info@amerpoort.nl
Klantbureau