Afscheid Daan Boot als bestuurder Amerpoort-Sherpa

16 september 2024

“Alleen met werkplezier maken we de juiste stappen”

Hij trad aan, samen met Hans den Hollander, als interim lid van de raad van bestuur, nu alweer 17 maanden geleden. Daan Boot, opgeleid als registeraccountant, kreeg de portefeuille bedrijfsvoering naast het aandachtsgebied divisie 1 (Nieuwenoord). Ziekenhuizen, de geestelijke gezondheidszorg en de ouderenzorg kenden voor hem weinig geheimen. De gehandicaptenzorg kende hij als lid van een raad van toezicht, maar was voor hem als bestuurder toch echt nieuw.

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar?
“Allereerst dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ben gegaan en de VG-sector nog meer heb leren kennen en waarderen voor de zorg die wij leveren aan onze cliënten. Door medewerkers, verwanten en vrijwilligers. En specifiek bij Amerpoort ook de constructieve en kritische rol die de OR en CCR hebben ingenomen in de vele adviezen die wij aan hen gevraagd hebben.”

Wat blijft je het meeste bij?
“Een bezoek aan een woongroep met complexe zorg, in het begin van mijn werkzaamheden bij Amerpoort. Daar zag ik de kwetsbaarheid en de afhankelijkheid van onze bewoners en de belangrijke zorg die onze medewerkers leveren. Mensen die opgesloten zitten in hun lichaam, die zo afhankelijk zijn van ons, van hun begeleiders, van alles. Je leven lang compleet afhankelijk van mensen. Dat raakte me, daar doen we het voor.”

In juli 2023 gaf je aan: “de basis moet op orde. Zowel in de zorg, op het gebied van medewerkers en financieel”. Is dat gelukt?
“Ik vind dat er veel is bereikt. Ik maak me wel zorgen over het nog steeds hoge ziekteverzuim. Ik had hier zeker graag meer willen bereiken. Maar ik besef ook dat het een periode is geweest met veel wisselingen in het management en een nieuw directieteam. Om alle collega’s goed ingewerkt te krijgen, individueel en als team, vergt blijkbaar meer tijd dan wij gedacht hadden. We wilden heel veel en we willen nog steeds heel veel, maar het tempo moet wel gedaan worden door de mensen die er dagelijks mee bezig zijn. En uiteindelijk hebben wij elkaar nodig om de gezamenlijke doelen te bereiken; vanuit een gemeenschappelijk verhaal en draagvlak. Ik denk dat wij daar nog meer tijd en aandacht aan hadden moeten geven.”

Waar ben je trots op?
“Op het feit dat wij enkele zaken concreet hebben opgepakt en voortgang hebben geboekt. Het fusiebesluit, het project dagbesteding, een mooi prognoseresultaat voor 2025, integraal werken. Dat zijn zaken waar ik gelijk aan denk. Maar ook het feit dat, ondanks alle ontwikkelingen binnen Amerpoort en de sector, onze medewerkers iedere dag de zorg bieden die onze cliënten helpt in hun bestaan. En alle verwanten en vrijwilligers die ook actief zijn in ons netwerk. Ook ben ik trots op de Special Media Awards, die de afgelopen jaren georganiseerd is voor cliënten in de VG-sector.”

Hoe kijk je naar de ontwikkelingen in die sector?
“Ik ben van mening dat wij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om de zorg in de toekomst betaalbaar te houden. Kwaliteit van zorg, goed personeelsbeleid en financiën vormen een driehoek: het moet in balans zijn en elkaar versterken. Ik geloof niet dat er meer geld bij komt, dus wij moeten actief na gaan hoe wij de mooie zorg die wij bieden ook kunnen blijven bieden. Natuurlijk ook vanuit de schaarste aan personeel en de toename van de complexiteit van zorg. Via PUM.nl heb ik de afgelopen jaren vrijwilligerswerk gedaan bij zorgorganisaties in ontwikkelingslanden als Bolivia en Ethiopië. Tijdens de coronapandemie heb ik online kunnen helpen in Colombia en Kenia. Ik verbaas mij steeds over de enorme rijkdom die wij hebben in de levering van zorg en de beperkingen waarmee zorgorganisaties in deze landen moeten leven. Als je ziet wat wij hebben aan hulpmiddelen, aan mensen, aan tijd, aan geld dan is dat zo extreem anders. Ik snap dat we willen dat het hier nog beter wordt, maar besef wat we allemaal wel hebben. We moeten onze rijkdom meer koesteren dan als feit beschouwen.”

Afgelopen jaar stond in het teken van maatregelen en grote organisatorische ontwikkelingen. Wat vond je de grootste uitdaging?
“Ik heb mij gerealiseerd dat de grootste uitdaging is om iedereen die betrokken is bij Amerpoort-Sherpa ‘gelijkgericht’ te krijgen in de focus en prioritering van alle wensen en ambities die wij hebben. Wij willen veel, maar hoe kies je en in welke fasering? Wij hebben een strategisch plan maar het doorleven ervan is in feite nog niet gebeurd. En dat is nodig om zaken concreter te maken en draagvlak te creëren. ‘Het casco van het huis staat nu beter, maar de inrichting van de kamers moet nog gebeuren’.”

Was er nou vorig jaar sprake van financiële paniek bij Amerpoort?
“Nee, paniek is een veel te groot woord. Maar het was niet goed om voor het derde jaar op rij verlies te lijden. We hebben en hadden voldoende geld op de bank. Maar banken willen niet meer financieren als je als bestuur en directie onvoldoende daadkracht toont om een positief resultaat te bereiken. Dat het nu goed gaat heeft met de opbrengstenkant te maken en met kostenbewustzijn. Maar als je kijkt naar grote projecten als reductie van PNIL (personeel niet in loondienst, red.), ziekteverzuim en zorgplannen: daar zijn we nog niet in opgeschoten.”

Wat is je advies voor de medewerkers van Amerpoort-Sherpa?
“Zorg dat je elke dag met plezier naar je werk gaat. Ga na wat de reden is dat dit eventueel niet zo is. Bepaal dan welke invloed je hebt om hier wat aan te doen en ga ermee aan de slag! Heb je geen invloed? Kijk dan wat dit voor jou persoonlijk betekent. Alleen met werkplezier maken wij als Amerpoort de juiste stappen in onze ontwikkeling.”

Wat vertel je als iemand je vraagt wat Amerpoort-Sherpa voor organisatie is?
“Een heel deskundige, mooie, warme organisatie die regelmatig wel voelt als een familiecultuur. Door de familiepatronen zijn er veranderingen die moeizaam doorgevoerd kunnen worden, terwijl dit wel nodig is om onszelf voldoende te ontwikkelen en de maatschappelijke ontwikkelingen te kunnen voorblijven of minimaal bijhouden. Het familiegevoel is een kracht maar ook een valkuil. De kracht is de betrokkenheid en verbondenheid: medewerkers willen moeite doen, voor de cliënten en voor elkaar. Maar net als in elke familie kan het ook zijn dat dingen niet uitgesproken worden, omdat je toch graag bevriend wil blijven. Zeker als je lang met elkaar werkt bouw je een band op en is het heel moeilijk om je patroon te doorbreken en te zeggen ‘we gaan het nou echt anders doen’”

Wat neem je mee van Amerpoort-Sherpa naar volgende opdrachten?
“Dat er voldoende tijd is voor het realiseren van bepaalde doelen, om (nog) meer tijd en aandacht te schenken aan het gezamenlijke, gedragen verhaal om veranderingen in gang te zetten. En dat het middenmanagement cruciaal is voor het realiseren van de veranderingen en daarom veel aandacht verdient; in coaching en trainingen als het nog geen ervaren managers zijn. Er wordt veel van de teams en de zorgmanagers gevraagd.”

Wat ga je nu doen?
“Ik ga vanaf 23 september een maand vakantie houden. Om te beginnen met drie weken fietsen door de Alpen (lekker veel cols beklimmen) of als het weer niet goed is fietsen richting Rome of nog verder als het lukt. En de laatste week is nog niet gepland. En daarna is nog één groot vraagteken. Door Amerpoort-Sherpa heb ik echter heel veel zin gekregen in een nieuwe opdracht of baan binnen de VG-sector. Het heeft mijn hart gestolen.”

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. Voor alle algemene vragen kunt u 24 uur per dag terecht bij de receptie van Amerpoort: 035 647 5555 -  info@amerpoort.nl

Klantbureau