Amerpoort gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Op de pagina met onze cookie- en privacyverklaring kun je meer lezen over deze cookies.
“Soms vraag ik mij af waarom er niet meer fysiotherapeuten kiezen voor deze doelgroep.”
Koen van Elderen werkt 2,5 jaar bij Amerpoort als fysiotherapeut, vooral op Vosseveld en Nieuwenoord. Daarvoor werkte hij bij Pluryn. Hij startte in een eerstelijnspraktijk waar hij kennis maakte met fysiotherapie bij kinderen in het speciaal onderwijs.
Koen: ”Tijdens mijn opleiding was er helemaal geen aandacht voor fysiotherapie bij mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Door mijn werkervaring, leren van collega’s en cursussen ben ik hierin deskundig geworden. Dit is echt mijn plek en ik verwacht dat ik de gehandicaptenzorg niet snel zal verlaten.”
Doelgroep specifiek
Bij deze doelgroep komen bepaalde aandoeningen vaker voor dan gemiddeld. Zo zijn er veel mensen met cerebrale parese, scoliose, spasticiteit en vergroeiingen aan armen en voeten tenen. Daardoor heeft hij inmiddels veel kennis van orthopedische schoenen. Ook komt Koen samen met de orthopedisch schoenmaker langs voor het aanmeten van schoen en zolen vanwege de klachten die ontstaan door de habituele tenengang; de loop op de tenen die kenmerkend is voor mensen met autisme. Een groep cliënten krijgt, in afstemming met de huisarts, behandelingen met een PEP-masker. Dat is een masker waarbij je druk op kan bouwen in de longen en waarmee je kort gezegd long– en luchtweginfecties kan voorkomen.
Soms ziet Koen cliënten voor een korte periode, bijvoorbeeld bij herstel van een heupoperatie, maar er zijn ook bewoners die chronisch fysiotherapie nodig hebben, zoals voor het tegengaan van achteruitgaan bij scoliose. Ook wordt hij, net als de ergotherapeut, gevraagd voor het zo comfortabel mogelijk maken van het leven voor mensen in de palliatieve fase.
In tegenstelling tot de reguliere fysiotherapie waar mensen zelf actie ondernemen als ze klachten hebben, zijn er cliënten die niet of nauwelijks aangeven dat ze klachten hebben. Dat maakt het soms extra lastig om klachten op tijd te signaleren en te behandelen.
Verstoppen van ballen
“Waar je in een reguliere fysiotherapiepraktijk ongeveer 30 minuten hebt voor intake, onderzoek, behandeling en administratie, heb ik hier meer tijd per cliënt. Gelukkig maar, want werken met deze doelgroep vraagt nog meer maatwerk: je hebt te maken met mensen die problemen hebben met prikkelverwerking en meer tijd nodig hebben om te wennen, mensen die een transfer nodig hebben (van bijvoorbeeld van rolstoel naar behandelbank of van lig naar zit, red.), mensen met spasticiteit waardoor een arm op slot gaat of mensen waarvoor ik de behandelruimte aan moet passen voor hun komst. Voor een cliënt verstop ik bijvoorbeeld vooraf alle ballen die ik niet nodig heb, anders moet ik die allemaal gebruiken van hem.”
Daarnaast heeft Koen ook de ruimte om zich te verdiepen en te ontwikkelen. De administratietijd blijft nog wel, dat is zelfs meer dan in een reguliere praktijk. Het is namelijk noodzakelijk dat Koen alles opschrijft wat er tijdens een behandeling gebeurt, zodat alle begeleiders en naasten op de hoogte zijn welke aanpassing nodig zijn en weten welke oefeningen de cliënt thuis moet doen. Als begeleiders nog vragen hebben, komt Koen wel eens op de woning langs voor uitleg.
Samenwerken
Naast veel contact met zijn collega-fysiotherapeuten heeft Koen contact met veel andere collega’s omdat fysiotherapie raakvlakken heeft met veel andere disciplines zoals ergotherapeuten, logopedisten, artsen, begeleiders en bewegingsagogen.
Koen: “Iedereen weet elkaar goed te vinden en ik vraag regelmatig aan een collega om mee te kijken met een cliënt. Als ik denk dat het beter is voor een cliënt dat hij meer naar achter gekanteld zit, kan een logopedist daar bezwaar tegen hebben omdat het dan weer leidt tot slikgevaar. Samenwerken en afstemmen is dus heel belangrijk voor de best passende behandeling voor de cliënt.”
Koen schoen!
Inmiddels is Koen een bekend gezicht op het terrein van Vosseveld en Nieuwenoord. Hij kent veel bewoners en komt ook bij bewoners huis. Bijvoorbeeld om extra uitleg te geven of soms mensen op te halen voor de fysiotherapiebehandeling. “Dan roepen ze naar mij ‘hé fysio’ of ‘Koen schoen!’.
Grappige oplossingen
“In dit werk kom je soms echt tot grappige oplossingen om te zorgen dat de cliënt de oefening kan doen of moet je ter plekke zoeken naar alternatieve manieren om onderzoek te doen.
Een jongen vindt een goniometer, waarmee ik de graden meet van een gewricht, een heel naar en eng ding. Ik mag wel foto’s van hem maken. Dus dan beweeg ik het been en maakt een collega de foto zodat ik op de foto met de computer de graden kan meten.
Het vraagt creativiteit, humor en het speelse: dat vind ik zo leuk aan het werk hier: op maat gemaakt en specifiek. Dat zit vaak al in de manier waarop contact maakt. Soms vraag ik mij af waarom er niet meer fysiotherapeuten kiezen voor deze doelgroep.”
Kleine en grote successen
“Als ik met een kleine handeling toch echt wat kan verbeteren in iemands leven, bijvoorbeeld dat iemand beter en fijner zit: daar kan ik echt mijn voldoening in halen. Of dat na een overdracht het zo opgepakt wordt en uitpakt zoals je voor ogen had. Soms bereik je echt mijlpalen met cliënten, dat iemand lang niet gelopen heeft en dat dat met bepaalde aanpassingen weer lukt. Dat gebeurt niet dagelijks, maar als dat gebeurt is dat heel tof. Daar kan ik heel lang op nagenieten. Dat zijn echt goeie dagen!”
Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. Voor alle algemene vragen kunt u 24 uur per dag terecht bij de receptie van Amerpoort: 035 647 5555 - info@amerpoort.nl
Klantbureau