Kleurrijk, creatief, spontaan en vasthoudend

11 augustus 2020

Op 4 augustus is Madeleine van Slooten – Muijs overleden.

Afgelopen voorjaar vierde Madeleine haar 40-jarige jubileum bij Amerpoort. Dit zou ze op een later tijdstip en onder eigen regie nog gaan vieren. Een Amerpoort die zij heeft helpen opbouwen en waaraan zij op vele manieren een bijdrage heeft mogen leveren.

Zij heeft binnen Amerpoort verschillende functies bekleed die haar op haar lijf geschreven waren en waar zij inhoud en vorm aan heeft gegeven. Gesprekken voeren met wie dan ook - functie speelt geen rol - mocht op het scherpst van de snede gebeuren. Het ging haar om het gesprek en het lukte haar ook om na een scherp gesprek in goede verstandhouding uit elkaar te gaan.

Madeleine - daar kon zij nou eenmaal niets aan doen - was creatief, kleurrijk, spontaan, vasthoudend, welbespraakt, maar bovenal een heerlijk eerlijk mens. Eigenschappen waar zij al haar energie in kwijt kon en waar ze te allen tijde aan bleef vasthouden.

Bedenkster van veel mooie initiatieven

Wat er in haar hoofd zat, zat nergens anders…!!! Was er één keer een idee geboren, dan wist zij haar wegen te bewandelen om dit ook vorm te geven. Het lukte haar dan ook om haar idee met zoveel enthousiasme te brengen, waardoor je het idee van haar overnam en mee ging doen aan de uitvoer. Madeleine is onder andere de bedenkster van het Cultureel Centrum en het hele SCW-programma, het Zomerprogramma, de kunstagenda en de kunstexposities in verschillende musea. Kunstenaars van Jans Pakhuys exposeerden in Ons Lieve Heer op Solder, Bijbels Museum, Singer Laren, Zaans Museum, Kunsthal KadE en het Jopie Huisman Museum. Samen met collega Herman Verheul en ontwerper Berry Slok werkte Madeleine aan spraakmakende exposities zoals The Amazing Rembrandts, Pop Art, MooiZooi!, Van Gogh & Co, Beautiful People en Met Ziel & Zaligheid. 

Een van de hoogtepunten was een bezoek van de kunstenaars aan het Rijksmuseum. Zij bekeken de kunst en lieten zich inspireren door de werken van de grote meesters. Een week later gingen de kunstenaars in hun Amersfoortse atelier aan de slag, ter voorbereiding van de expositie The Amazing Rembrandts in Ons Lieve heer op Solder. “Het is terecht dat deze werken in ons museum hangen. Misschien is het allemaal in een therapeutische omgeving begonnen, maar je spreekt hier echt van kunstenaars”, zo sprak Judikje Kiers, de directeur van het museum bij de opening van de expositie. En dat is precies zoals Madeleine de mensen zag die bij Jans Pakhuys werken. 

Madeleine legde ook de geschiedenis van Nieuwenoord vast op film: ‘Zorg met een missie’ over het werk van de geroepen nonnen en ‘De wilde jaren’ over het werk van begeleiders in de jaren ’70. Zodat dat bewaard bleef voor de toekomst. 

Cliënten op de kaart zetten

Al deze activiteiten heeft zij vormgegeven om haar cliënten nog beter op de kaart te zetten en vooral om alle mogelijkheden te benutten. Madeleine dacht in mogelijkheden, wat te zien is aan alle werkplekken die zij voor cliënten en medewerkers bij en in bedrijven voor elkaar heeft gekregen.

Madeleine bezat het talent om ook onder collega`s vriendschappen te ontwikkelen en te onderhouden. Eenmaal opgenomen in haar collega-/vriendenkring kon je ervan op aan dat zij altijd wel weer voor de deur zou staan om te informeren naar je werk en gezin om je vervolgens weer in te zetten voor een van haar ideeën. Het was voor haar ook normaal om haar eigen gezin te betrekken bij alle activiteiten binnen Amerpoort.

Madeleine is en blijft voor altijd een eerlijk en heerlijk mens die we allemaal heel erg gaan missen, maar die we in alle Amerpoort-herinneringen nog vaak zullen tegenkomen.