Meer contact, minder angst: corona en gedragsproblematiek

27 augustus 2020

door Max Paumen (Carante Groep)

Kendall Suijkerbuijk is coördinerend begeleider bij Amerpoort op een woongroep met ernstig tot matig verstandelijk beperkte jongeren en jongvolwassenen met autisme, hechtingsproblematiek en psychiatrie. 

“Ze werden vrolijker, opener, meer in contact en er was minder angst. Met de meeste van onze cliënten is het beter gegaan dan voor de corona-periode," vertelt Kendall, “de indeling van de dag was duidelijk voor ze en dat gaf veel rust." Het aantal incidenten nam dan ook duidelijk af.

Die rust ontstond ook doordat ze niet meer op en neer naar de dagbesteding gingen, door minder personeelswisselingen tijdens de lockdown en ook kwamen er aanzienlijk minder bezoekers over de vloer. 

Kendall: “Door de corona-periode gaan we nu samen met de dagbesteding kijken wat het beste aansluit bij iedereen. Zodat we nog meer maatwerk kunnen leveren. De eerste twee uur van de ochtend bijvoorbeeld zijn altijd hectisch als iedereen op tijd naar de dagbesteding moet. Wellicht is het mogelijk dat de een om half negen naar de dagbesteding gaat en de ander om half elf. Zodat je geen piek meer hebt in de ochtend."

“En is het écht goed voor iedereen om naar een dagbesteding te gaan?" vervolgt Kendall, “of is het voor iemand beter om activiteiten in en rond het huis te hebben? Maar we nemen alles onder de loep: hoe kunnen we de tijd beter indelen zodat er meer rust en regelmaat ontstaat? Daar valt ook bezoek door ouders onder. Want dat tikt soms behoorlijk aan op een dag als het gaat om het aantal mensen dat in en uit loopt."

'De corona-crisis heeft ons gedwongen vanuit een andere hoek te kijken en bestaande structuren los te laten. Het maakte duidelijk wat nou écht goed is voor de cliënten."

“We zijn er trots op dan we de boel staande hebben kunnen houden in de afgelopen periode. Ons team was net op orde toen de corona-pandemie begon. Maar het bleef goed gaan in nauwe samenwerking met de gedragsdeskundige en manager. Ons team heeft het goed doorstaan en we zijn nog hechter geworden. We hebben er samen wat van gemaakt."

“Een heel groot leerpunt is het oudercontact. Dat is niet goed gegaan. De focus lag op de veiligheid en gezondheid van medewerkers en cliënten. Daardoor hadden we best strenge regels voor de ouders. We wilden voorkomen dat iemand van het team zou uitvallen door een besmetting met het virus, want we zijn al krap bezet. Vervanging is niet zo snel voorhanden."

“We hebben de ouders daarover niet goed genoeg geïnformeerd. Ze kregen algemene mails die naar alle verwanten gingen. Het is beter om hen persoonlijker te informeren. Er was onbegrip bij ouders wiens kinderen wel in staat zijn om anderhalve meter afstand te bewaren. Waarom mogen zijn dan niet hun kind zien? Dat hadden we beter moeten uitleggen."

“Maar over het geheel genomen was het eigenlijk een gezellige periode. We hebben ook veel lol gehad; het leek vakantietijd. We hadden meer tijd voor de cliënten. Het heeft ons veel geleerd en de geleerde lessen gaan we nu ook in de praktijk brengen."

Auteur: Max Paumen. Dit is deel 2 in een serie over gedragsproblematiek en corona​. Het verscheen eerder op Kennisnet van de Carante Groep.

Wij helpen je graag!

Heb je een zorgvraag of wil je meer weten over onze dienstverlening? De consulenten van het Klantbureau staan klaar voor (aanstaande) cliënten, familie of vertegenwoordigers en verwijzers. 

Klantbureau